Overname AMP door B-Post schept nieuwe kansen voor persverkoop in België
Buurtsuper.be en VFP steken hand uit voor samenwerking met B-Post
AMP heeft een quasi monopolie op het vlak van de distributie van kranten en tijdschriften aan de dagbladhandelaars, buurtsupermarkten en andere persverkooppunten. VBP en Buurtsuper.be hebben in 2009, na mislukte onderhandelingspogingen, een procedure aangespannen tegen AMP toen die van de ene op de nadere dag de vergoeding voor de distributie verdubbelde. Anderzijds kreunt de sector onder de jaarlijkse financiële tegemoetkoming die B-Post van de overheid ontvangt om kranten en tijdschriften rechtstreeks huis-aan-huis te beleveren bij de consument.
VFP en Buurtsuper.be drukken nu de wens uit dat bij deze cruciale evolutie B-Post bereid is om in beide dossiers een billijke oplossing uit te werken voor de buurtwinkels. Een toekomstgerichte aanpak die niet alleen de structurele problemen van de persdistributie oplost, maar anderzijds interessante opportuniteiten biedt in het kader van de stijgende online verkoop. Een goede samenwerking tussen B-Post en een fijnmazig netwerk van buurtwinkels is hierbij onontbeerlijk. “Wij staan in ieder geval paraat om actief mee te werken aan een dergelijke oplossing.”, aldus directeur Luc Ardies van Buurtsuper.be