Ook Carrefour krijgt het moeilijk
Dankzij enkele nieuwe initiatieven zou het tij nu wel moeten keren, luidt het in het persbericht van de groep. Carrefour voerde afgelopen jaar al een belangrijk herstructureringsplan uit dat de keten opnieuw op het groeipad moest zetten. In België werd in januari van vorig jaar aangekondigd dat 10% van het personeel weg moest, vooral op de hoofdzetel. Ook in de hypermarkten werd ingegrepen.
Die maatregelen pasten in een breder plan van de groep, dat er voormoet zorgen dat Carrefour in 2022 5 miljard euro kruidenierswaren online verkoopt en evenveel bioproducten. Tegen volgend jaar moet de retailer wereldwijd 2 miljard euro besparen en 500 miljoen euro vastgoed verkopen. Afgelopen kwartaal steeg de groepsomzet met 2,7%, maar in Europa gaat het minder goed (-1,7%). Italië (-4,6%) en België (-3,1%) zijn de landen die het meest achteruit gaan. Delhaize liet dan weer weten dat het opnieuw marktaandeel en klanten wint en dat die evolutie zich in het vierde kwartaal van vorig jaar doorzette. In de Franse thuismarkt van Carrefour bleef de omzetdaling beperkt tot 0,1%.