Nieuwe prijzenslag in voorjaar 2019?
Dat is weliswaar te danken aan, onder meer, de opening van nieuwe winkels. Voor Okay rekent Colruyt op zes nieuwe winkels per jaar en op een totaal van 180 terwijl het er nu 135 zijn. Colruyt Groep profiteerde ook van het feit dat de consumenten in de bestaande winkels meer kochten en dat er een minder hevige prijzenslag was. Het voorbije jaar werd Colruyt geconfronteerd met stevige prijsconcurrentie zoals de 1+1 promoties van Ahold Delhaize.
"Die concurrentiële druk is sinds de tweede jaarhelft van vorig jaar afgenomen, zowel qua aantal als qua intensiteit", gaf Marc Hofman van Colruyt gisteren aan. Behalve een behoorlijke groei kan Colruyt ook uitpakken met stevige resultaten. Dankzij een strikte kostencontrole en minder promotionele druk zag Colruyt Groep de bedrijfswinst met 9,2% stijgen tot 253 miljoen euro. Aan elke winkelkar van 100 euro verdient Colruyt 5,5 euro. Voor de komende maanden ziet Colruyt echter geen economisch herstel optreden en verwacht dat de concurrentie opnieuw zal toenemen met inbegrip van een nieuwe prijzenslag.