Nieuwe buurtsuper moet 'boodschappen doen' weer leuk maken


Vanaf 19u worden er in Vilvoorde meer dan 200 uitbaters van een buurtsupermarkt verwacht. Gastheer Rob Vanoudenhoven zal experts, zaakvoerders en personeelsleden bevragen over het centraal thema  ‘Winkelbeleving’. “Retail wordt eigenlijk al 200 jaar op dezelfde manier georganiseerd”, aldus Luc Ardies van Buurtsuper.be. “De kern van retail is enerzijds goederen zo goedkoop mogelijk aankopen en met zoveel mogelijk marge verkopen en anderzijds de consument het zo gemakkelijk mogelijk maken. Maar met de komst van online shoppen, waar de website de consument naar de goedkoopste prijs leidt en de bestellingen thuis belevert, moeten alle supermarkten hun business concept grondig opnieuw bedenken.” Het prijsaspect en het gemak waarmee men boodschappen doet, zijn zeer rationele en meetbare zaken die e-commerce een onoverbrugbaar voordeel geven. Als klassieke supermarkten hun klanten nog in de winkel willen krijgen, dan zullen zij eerder de emotionele drijfveren van de consument moeten bespelen. Vooral de buurtsupermarkten hebben hier een natuurlijke voorsprong: hun lokale verankering, persoonlijke aanpak en authenticiteit maken dat zij veel beter dan wie ook de consumenten kunnen inspireren met verse producten, kant-en-klare maaltijden, gelegenheid tot degustatie ter plaatse, enz… De lijn tussen buurtsuper en horeca gelegenheid zal alsmaar smaller worden. Luc Ardies van Buurtsuper.be: “Prijs en gemak bij het boodschappen doen, zijn in wezen banale drijfveren om een winkelkeuze te maken. In de toekomst zullen onze buurtsupermarkten de boodschappen moeten ‘de-banaliseren’. Boodschappen doen moet op zich een leuke vrijetijdsbesteding worden en er moet meer  winkelbeleving in onze supermarkten komen.” Naast Katelijn Quartier, docent van de Universiteit Hasselt en gespecialiseerd in winkeldesign, komen verschillende zaakvoerders van buurtsupermarkten getuigen over de manier waarop ze experimenteren met winkelbeleving. Daarnaast is er de uitreiking van de ‘Super Team’ awards voor het personeel dat door hun klanten tijdens de afgelopen ‘Dag van de Klant’ het meeste ‘likes’ kreeg van hun klanten op een centrale Buurtsuper.be website.
De verkozen ‘Super Teams’ zijn in willekeurige volgorde:
• Het team van Spar Lambrechts uit het Waalse Glons
• Het team van Proxy Delhaize uit Muizen bij Mechelen     
• Het team van Carrefour Market uit Gooreind     
• Het team van Peeters-Govers & Albert Heijn uit Gierle of de Kempen
• Het team van Louis Delhaize uit Jette bij Brussel
• Het team van C&B Alvo uit het Limburgse Zonhoven
• Het team van Spar Colruyt uit het Brabantse Wespelaar

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy