De grote supermarkten beconcurreren elkaar al het hele seizoen met uiterst scherpe prijzen, maar nu zetten Unizo, de buurtsupermarkten en de vishandelaars een aanval in. Zij hebben samen een klacht ingediend bij de economische inspectie tegen de ‘lokvogelpraktijken’ van Aldi en Lidl. “Wij vermoeden dat Lidl en Aldi hun mosselen met verlies verkopen. En dat is bij wet verboden.” Aldi ontkent die beschuldiging alvast, maar een nieuw slagveld lijkt geopend in de mosseloorlog.
Klik op de link voor de reportage in het VTM Nieuws (vanaf 18:23) en lees hieronder het artikel uit het Laatste Nieuws.
Een kilo mosselen voor 2 tot 3 euro: nooit eerder konden liefhebbers voor zo weinig geld het Zeeuwse goud op hun bord toveren. Maar die goedkope maaltijden schoten wel in het verkeerde keelgat bij middenstandsorganisatie Unizo, Buurtsuper.be en de Federatie van Vishandelaars. De drie partijen dienden gisteren samen een klacht in bij de economische inspectie. Ze vragen een onderzoek naar het wettelijk verbod op verkoop met verlies. En willen ook dat gecheckt wordt of de supermarktketens zich niet bezondigd hebben aan lokvogelpraktijken.
“Eén van onze leden is een groothandelaar die zijn mosselen rechtstreeks aankoopt in Yerseke”, zegt Luc Ardies, die het woord voert namens de drie organisaties die de klacht indienden. “Hij betaalt méér dan wat de consument betaalt in Aldi en Lidl. En dan moeten zijn mosselen nog naar de kleinhandel vooraleer ze bij de consument komen. Dit doet ons vermoeden dat Lidl en Aldi hun mosselen met verlies verkopen. En dat is bij wet verboden.”
Luc Ardies, Buurtsuper.beWe denken dat Lidl en Aldi mosselen met verlies verkopen om zo klanten te lokken. Eén van onze leden, een groothandelaar, betaalt per kilo meer dan de consument in de twee supermarkten: dat klopt toch niet?
Stuntpromo’s checken
“Ook de zogenaamde ‘lokvogelpraktijken’, waarbij massaal promotie wordt gevoerd voor een aanbod dat zo gering is dat veel geïnteresseerde klanten niet eens de kans krijgen om het te kopen, zijn verboden. Uiteraard kan dat alleen op het moment zelf onderzocht worden, maar we hopen met deze klacht ervoor te zorgen dat de economische inspectie in de toekomst sneller optreedt in zulke zaken. Concreet: als een supermarkt uitpakt met stuntpromo’s, dat er dan meteen inspecteurs op pad gaan om te checken of er wel degelijk voldoende voorraad is van het product.”
Luc ArdiesOp korte termijn zijn die lage prijzen goed nieuws voor de consument, maar deze manier van handelen is allesbehalve duurzaam en zorgt op lange termijn zelfs voor duurdere, haast onbetaalbare mosselen
Dat de dumpingprijzen goed nieuws zijn voor de consument, betwist Ardies. “Op korte termijn wel, maar we moeten verder kijken dan onze neus lang is. Deze manier van handelen is alles behalve duurzaam én zorgt net voor duurdere mosselen. Door het massaal inkopen van de kleinste categorieën van mosselen - zoals bijvoorbeeld de ‘Super’-categorie die door Aldi en Lidl recent werd aangeboden - krijgen de weekdieren bij de kweker steeds minder de kans om te volgroeien tot categorieën zoals ‘Goudmerk’, die twee jaar groeitijd nodig hebben. Voor de kweker is hierdoor het risico op oogstmislukking kleiner. Maar dit heeft voor gevolg dat het aanbod van de door de Vlaming gegeerde grotere categorieën veel kleiner en haast onbetaalbaar is geworden.”
Reactie Aldi
Bij Lidl was niemand bereikbaar voor commentaar. Bij Aldi vielen ze uit de lucht. “We hebben op dit moment geen weet van een onderzoek naar onze mosselprijzen”, liet woordvoerder Jason Sevestre weten. “Het is dan ook moeilijk om er inhoudelijk op in te gaan.” Dat er sprake zou zijn van ‘verkoop met verlies’, toch een ernstige beschuldiging, ontkent de supermarktketen wel: “Dankzij onze grote bestelvolumes - er zijn 440 Aldi-winkels in België - en de langetermijnrelaties met onze leveranciers, zijn wij in staat scherpe prijzen aan te bieden aan onze klant die ook correct zijn voor onze leveranciers.”
Bron: Het Laatste Nieuws