Nieuw charter moet inspecties menselijker maken
Unizo kreeg ook veel klachten binnen van leden dat bedrijven hun activiteiten soms te lang moeten onderbreken om tijd te maken voor de controle. Vorig jaar kwam er nog een incident in de media waarbij een ondernemerskoppel vond te streng aangepakt te zijn omdat hun zoontje meehielp in de zaak. Staatssecretaris Philippe De Backer lanceerde toen zelf de hashtag #helpenisnormaal, met de boodschap dat zijn inspectiediensten minder de letter en meer de geest van de wet moesten doen naleven. "Een controle kan zeker voor een kleine kmo, die geen hr-departement heeft, overweldigend zijn", zegt Unizo-topman Danny Van Assche. "Veel kleine zelfstandigen weten niet waarover het gaat en kennen hun rechten niet. Echt zware inbreuken moeten natuurlijk aangepakt worden. Niemand wil oneerlijke concurrentie."
In het charter komt dan ook vooral de wensenlijst van de werkgevers terug: de controles moeten zo veel mogelijk gebundeld worden op hetzelfde moment, en de prioriteit moet naar zware overtredingen gaan. De inspectiediensten schreven mee aan het charter. Maar in de praktijk doen ze het meeste al, zegt Karel De Ridder, directeur-generaal van de inspectiediensten van de RSZ. 'Dat staat allemaal in de deontologie van de inspecteur. Het is goed om nog eens duidelijk te maken wat we doen. Voor staatssecretaris De Backer is het charter vooral een herinnering voor de inspectiediensten om transparant te werk te gaan en bedrijven te begeleiden. "Want voor een derde van de ondernemers zijn controles niet altijd even duidelijk."