Milieubewuste buurtsuper

3 min.

Superbuurt
Verhalen

Om het duurzame karakter van onze buurtsupers te benadrukken, werden bij Spar Elewijt alle duurzame elementen bestickerd met een kleurrijk design. De keuze voor deze Spar was niet toevallig. 

Dirk Moriau baat samen met echtgenote Daisy Alleman en dochters Stephanie en Emilie een Spar-winkel uit in Elewijt, een deelgemeente van Zemst. Zijn vele duurzame initiatieven springen nu mooi in het oog dankzij de kleurrijke stickers. “Heel wat van die zaken bieden we gewoon aan als service voor onze klanten”, vertelt Dirk. Hij verwijst dan bijvoorbeeld naar het Bebat-inzamelpunt, de Fritobox en het aanbod lokale producten. 

“Als ondernemer moet je natuurlijk ook altijd vooruitdenken. Daarom legden we drie jaar geleden zonnepanelen. De laadpunten voor elektrische wagens volgden snel. En ondertussen rijden we zelf ook allemaal met elektrische auto’s. We zien dat klanten vaker met hun elektrische fiets naar de winkel rijden. Op termijn zullen hier dus ook wel laadpalen voor elektrische fietsen volgen, denk ik. Dat breidt zich uit als een soort olievlek.” 

Dirk vertelt ook enthousiast over het ingenieuze systeem waarmee hij het regenwater opvangt en hergebruikt. Om overstromingen in de buurt te vermijden, werd hij verplicht om het water op te vangen en het vertraagd in de riolering te laten lopen. 

Als buurtsuper kan je je onderscheiden met mooie initiatieven die goed zijn voor de buurt én voor het milieu.

Als buurtsuper kan je je onderscheiden met mooie initiatieven die goed zijn voor de buurt én voor het milieu.

Lokale initiatieven

Hij gelooft dat hij als ondernemer een belangrijke voorbeeldfunctie heeft naar de buurt toe. Daarom vind je hier bijvoorbeeld enkel het grondwitloof uit de buurt. En wordt het Sweynbeer-bier op enkele kilometers van de winkel gebrouwen.

“Zonder dat we het goed beseffen, zijn wij al goed bezig met duurzaamheid. Anderzijds zitten we vandaag ook wel op een kantelpunt en kan je niet anders dan je verantwoordelijkheid opnemen. Bovendien moet je je als buurtsuper ook onderscheiden. En hoe doe je dat beter dan met mooie initiatieven die goed zijn voor de buurt én voor het milieu.” 

Gerelateerde artikels

Het begin van een briljante klantenservice
Cruciale rol voor franchisers in thuislevering
Buurtsuper: met de b van beleving

Actueel

Mooie combinatie van digitalisering én beleving
AllesMAG, niets moet!

Vakantiepocket bij het SuperMAG

AllesMAG, niets moet!

2 min.
Commerciële groepen moeten ten laatste 1/4/25 contracten aanpassen
schermafbeelding-2024-06-18-om-07-45-36.png

Super
MAG 3

SuperMAG nr. 3
Juni 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy