Meer online bestellingen door terreurdreiging
De stijging van de online bestelling in de foodretail is duidelijk merkbaar bij zowel Carrefour als Delhaize, waar de korf per klant en per aankoop ook duidelijk stijgt. Toch is er een opmerkelijk verschil in de ervaringen van de beide enseignes. Bij Carrefour zijn de online bestelling bestemd voor thuislevering en deze voor ophaling in de winkel gelijk verdeeld. Bij Delhaize daarentegen komt de stijging van de online bestellingen zo goed als helemaal op het conto van de afhaling in het winkelpunt zelf.
In Antwerpen deden de winkeliers na het weekend van 21 en 22 november hun beklag over een omzetdaling van 10 tot 15%. Nico Volckeryck, voorzitter van Unizo Antwerpen, liet daarom de website e-shopantwerp.be maken waarop Antwerpse winkels gratis hun webshop kunnen bekend maken. Daar zitten intussen grote, bekende zaken tussen, maar net zo goed kleine delicatessenzaken. De respons is nu al meer dan bevredigend en dat heeft Volckeryck intussen geïnspireerd om de site ook na de terreurdreiging online te houden:
"In de feestperiode moeten sommige zaken tot 30% van hun jaaromzet realiseren. Met e-shopantwerp.be kunnen consumenten altijd bij onze handelaars terecht, ook wanneer de veiligheid in het gedrang is maar net zo goed bij barre weersomstandigheden en bijvoorbeeld senioren zich liever niet buiten wagen."