Meer diefstal in Belgische winkels


De onderzoekers becijferden dat de winkelcriminaliteit en preventiemaatregelen elk Belgisch gezin 266 euro per jaar kosten. De grootste bron van verlies is diefstal door personeel.

Met een percentage van 1,19% op de totale detailhandelsomzet is winkelcriminaliteit in België nog altijd een groot probleem. België scoort slechter dan het Europees gemiddelde van 1,05 pct. Winkeldiefstal is in de Belgische retail goed voor bijna de helft (48%) van het totale omzetverlies door winkelcriminaliteit (445 miljoen euro). Stelend winkelpersoneel vertegenwoordigt 29 pct of 296 miljoen euro verlies. Tien procent (92 miljoen euro) is te wijten aan leveranciersfraude en 13% van de omzet gaat verloren door administratieve fouten.

Drogisterijen zijn de grootste slachtoffer van winkelcriminelen in Europa, gevolgd door juweliers en grootwarenhuizen. Winkeldieven hebben het vooral gemunt op elektrisch gereedschap, GSM-accessoires, smartphones en tablets, modeaccessoires, schoenen, lingerie, batterijen, sterke drank en scheermesjes. In 2014 investeerden Belgische retailers 0,50% van hun omzet in antidiefstaloplossingen (goed voor 389 miljoen euro). Daarmee investeerde België, na Zweden en Turkije, het minst van alle deelnemende Europese landen in diefstalpreventie. Die lage investeringen verklaren, volgens de onderzoekers, waarom de winkeldiefstallen in ons land nog altijd stijgen.

Buurtsuper.be in de bres
Tijdens het peterschapsproject van Buurtsuper.be  werd al duidelijk dat zaakvoerders dit verlies onderschatten en dat ze er maar moeilijk in slagen om alles correct in kaart te brengen. Toch zijn er oplossingen. Enerzijds zijn er technologische toevoegingen die in de winkel kunnen worden aangebracht. Denk aan RFID-tags, camerabewaking en detectiepoorten. Anderzijds, en vaak nog belangrijker, is ook de oplettendheid van het personeel cruciaal in diefstalprecentie. Dit kan worden aangesterkt door een opleiding winkeldiefstalpreventie.
PMO-trainer Luc van Lysebeth heeft zich door jarenlange ervaring gespecialiseerd in het trainen van winkelpersoneel om op een klantvriendelijke manier potentiele winkeldieven op andere gedachten te brengen. Meer informatie op uw maat? Contacteer Bart Persoons via bart.persoons@pmocvba.be of 02 21.22.651.

Gerelateerde artikels

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy