“Meer concurrentie is niet altijd goed”

3 min.

Belangenbehartiging

Gazet van Antwerpen nam vandaag ons standpunt over de ratrace in de supermarkten over in een opiniestuk. Steeds meer instanties beginnen te begrijpen dat niemand gebaat is met een ‘ratrace’ in onze sector. Ook de consument niet.

“Supermarkten proberen steeds vaker klanten te lokken met spotprijzen", aldus Christof Willocx in een opiniestuk in Gazet van Antwerpen. "Maar die lokkertjes zouden op lange termijn in ons gezicht kunnen ontploffen." 

"Het Duitse bedrijf Gorillas levert in delen van de stad Antwerpen goederen die online worden besteld binnen de tien minuten aan huis. De levering zelf gebeurt tegen een spotprijs van 1,8 euro per besteld pakket. De Nederlandse winkelketen Jumbo wil mee op de kar van het Duitse succes springen, en laat een deel van zijn goederen in Antwerpen nu ook door Gorillas leveren."

"Het is maar één voorbeeld van hoe grote retailbedrijven de consumenten steeds meer willen paaien. De concurrentie wordt steeds scherper. In de laatste vijf jaar zijn er in België netto meer dan honderd supermarkten bijgekomen."

"Jumbo, dat zich in de markt zet als een winkelketen met lage prijzen, wil dit jaar in België vijftien winkelpanden openen. Als Jumbo bijvoorbeeld een vestiging opent in de buurt van een Colruyt, moet Colruyt zijn belofte van 'de laagste prijzen' waarmaken en de prijzen voor gelijkaardige producten dus laten dalen. Dat lijkt allemaal goed nieuws voor onze rekening aan de kassa. Maar op lange termijn is deze scherpe concurrentie niet vol te houden."

"Buurtsuper.be, de supermarktorganisatie van Unizo, berekende dat de winstmarge voor zelfstandige supermarkten al jaren aan het dalen is, en stilaan in de gevarenzone komt. Zelfstandige winkelketens die in de problemen komen, worden vaak overgekocht, en dat leidt tot een verschraling van het aanbod. Die verschraling is er ook bij grote ketens."

"Wie bij Colruyt gaat winkelen, vindt daar geen kleine potten Nutella-choco meer. Colruyt vindt dat Ferrero, het Italiaanse bedrijf dat Nutella produceert, te veel vraagt voor die potten, en biedt ze dus voorlopig niet meer aan. Zo zijn er nog tientallen andere leveranciers die met supermarkten in conflict liggen."

"Op termijn zullen de prijzen toch moeten stijgen, omdat de grondstoffen- en energieprijzen ook voor supermarkten sterk gestegen zijn. Maar het zou best kunnen dat supermarkten die prijsstijging niet willen toegeven."

"Wie niet al te nauw kijkt, zou door ketens gelokt kunnen worden met grote kortingen. Tegelijkertijd kan een winkelketen andere producten dan duurder maken. Dan komt de keten uit de kosten en heeft de klant tenminste het gevoel dat hij minder betaalt, ook al is dat op zijn volledige winkelkar misschien niet waar. Te scherpe concurrentie leidt dus niet altijd tot een betere situatie voor de klant."

Bron: Gazet van Antwerpen - Christof Willocx

 

Gerelateerde artikels

Nieuwe franchisewet beschermt zelfstandige supermarkten tegen onevenwichtige contracten
Studenten en werkgevers eisen verankering 600 uur studentenarbeid
Ontwerp KB voor verbod op alcoholreclame kan alle kanten uit

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy