Mede door de coronacrisis kende de Belgische markt van maaltijdboxen in 2020 een stevige groei. Als we kijken naar hun aandeel in de totale consumentenuitgaven, dan zien we voor maaltijdboxen een groei van maar liefst 111% in 2020 ten opzichte van 2019. Anders gesteld, de hap die maaltijdboxen nemen uit het totale gemiddelde gezinsbudget is meer dan verdubbeld.
Het sterk groeiende aandeel laat zich voor het grootste deel verklaren door een stijgend aantal gebruikers, dat verdubbelde in 2020 (9,8%) ten opzichte van 2019 (4,6%).
Naast gevestigde waarden als HelloFresh en Foodbag komen er steeds meer nieuwe spelers bij op de markt van de maaltijdboxen. In januari 2020, pre-corona, nam HelloFresh het gros van de markt in (77,7% martaandeel). Dat ziet zijn marktaandeel nu afnemen, maar blijft met een marktaandeel van 52,8% in maart 2021 wel veruit de grootste, gevolgd door Foodbag met een marktaandeel van 21,7%. De rest van de markt wordt ingenomen door 15gram (8,3%), Mealhero (6,4%), Simply You Box (4,3%), eFarmz (4%), en Ek-omenu (2,4%).
Maaltijdbox-gebruikers betalen gemiddeld €62 per week voor hun box. Gemiddeld spenderen klanten van Foodbag €106 per maand, die van HelloFresh €100 per maand en die van Mealhero €82. Ze zijn het populairst bij 30- tot 45-jarigen.