Maaltijdboxen in de lift

6 min.

Rentabiliteit
Trends & innovaties

Mede door de coronacrisis kende de Belgische markt van maaltijdboxen in 2020 een stevige groei. Cake, het bedrijf achter de gratis banking app Cake, onderzocht de trend. De Cake Insights zijn gebaseerd op meer dan 31 miljoen banktransacties.

Stevige groei

Mede door de coronacrisis kende de Belgische markt van maaltijdboxen in 2020 een stevige groei. Als we kijken naar hun aandeel in de totale consumentenuitgaven, dan zien we voor maaltijdboxen een groei van maar liefst 111% in 2020 ten opzichte van 2019. Anders gesteld, de hap die maaltijdboxen nemen uit het totale gemiddelde gezinsbudget is meer dan verdubbeld.

Het sterk groeiende aandeel laat zich voor het grootste deel verklaren door een stijgend aantal gebruikers, dat verdubbelde in 2020 (9,8%) ten opzichte van 2019 (4,6%).

Naast gevestigde waarden als HelloFresh en Foodbag komen er steeds meer nieuwe spelers bij op de markt van de maaltijdboxen. In januari 2020, pre-corona, nam HelloFresh het gros van de markt in (77,7% martaandeel). Dat ziet zijn marktaandeel nu afnemen, maar blijft met een marktaandeel van 52,8% in maart 2021 wel veruit de grootste, gevolgd door Foodbag met een marktaandeel van 21,7%. De rest van de markt wordt ingenomen door 15gram (8,3%), Mealhero (6,4%), Simply You Box (4,3%), eFarmz (4%), en Ek-omenu (2,4%).  

Maaltijdbox-gebruikers betalen gemiddeld €62 per week voor hun box. Gemiddeld spenderen klanten van Foodbag €106 per maand, die van HelloFresh €100 per maand en die van Mealhero €82. Ze zijn het populairst bij 30- tot 45-jarigen. 

Maaltijdboxen snoepen 2,9% omzet van de 10 grootste supermarkten af.

Effect op de supermarktaankopen

Waar maaltijdboxen in januari 2020 minder dan 1% bedroegen van de totale uitgaven aan boodschappen (maaltijdboxen, supermarkten en slagerijen samen) dan zien we dat dat aandeel in maart van dit jaar meer dan verdubbeld is tot 2,4%. Maaltijdboxen knabbelen geleidelijk aan dus meer aan het aandeel van de supermarktaankopen dan aan dat van de andere voedingsuitgaven.

Wanneer we inzoomen op enkel de 10 belangrijkste Belgische supermarkten (Carrefour, Delhaize, Colruyt, Aldi, AH, Lidl, Okay, Spar, Jumbo, Bio-Planet) dan zien we dat die trend nog sterker is. Waar de maaltijdboxen in januari 2020 slechts iets meer dan 1% van de totale gezamenlijke omzet innamen is dat een ruim jaar later, in maart 2021 al 2,9%.

Vraag blijft of deze opmars zich ook na de coronacrisis blijft doorzetten. En of maaltijdboxleveranciers zullen evolueren naar volwaardige online supermarkten, nu ze ook steeds vaker losse supermarktproducten aanbieden? De toekomst zal het uitwijzen. 

Download de volledige studie hieronder. 

Cake banking app

De onafhankelijk en gratis banking app Cake laat de bankrekeningen van zijn gebruikers opbrengen door het geven van automatische cashbacks op aankopen. Daarnaast analyseert ze ook financiële data om gebruikers te helpen hun financiën beter te begrijpen, onder controle te houden en te verbeteren.

Via Cake In-sights biedt Cake aan bedrijven accurate en realtime inzichten en statistieken over hun markt, concurrenten en klantensegmenten. 

Naar de website van Cake

Gerelateerde artikels

Voedingsprijzen stijgen

Pas stabilisatie in voorjaar 2022

Voedingsprijzen stijgen

3 min.
Age-friendly buurt heeft nood aan age-friendly buurtsuper
Boodschappen doen in het ‘Nieuwe Normaal’

Actueel

Voedingsprijzen stijgen

Pas stabilisatie in voorjaar 2022

Voedingsprijzen stijgen

3 min.
Smeva Group wordt ‘Koninklijk’
Weer een nieuwe tussenstand
cover-supermag-okt-2021-hr.jpg

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2021

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy