Knapperige blijvers en nieuwe rassen onder het hardfruit
In kartonnen schaaltjes, los, in zakjes, met of zonder stickers ... Appels en peren komen nooit in één vorm. Om maar te zwijgen over het veelvoud aan variëteiten en de voortdurende zoektocht naar nieuwe rassen. We werpen samen met Johan Gerits van BelOrta een blik op het Belgische hardfruit en haar – soms op te krikken – populariteit.
Ook al focust Johan zich niet enkel op het hardfruit in zijn job, hij weet als geen ander hoe het aanbod eruitziet. “Je hebt natuurlijk de klassieke appels van Jonagold en de Conference-peren waar jong en oud gelukkig van wordt. Al is het assortiment natuurlijk breder met bijvoorbeeld de groene Golden Delicious of de koningin der peren Doyenné du Comice.”
“Maar de markt beweegt ook altijd. Zo werd onlangs de Belgica geïntroduceerd. Een nieuwe appel die wordt geplukt en gesorteerd aan het begin van het appelseizoen. Heel interessant voor scholen en jonge klanten omdat de appel een perfecte balans is tussen rood en groen en zoet en zuur. Of de Fred: een lichtzure nieuwe peer die na meer dan 18 jaar van zorgvuldig testen en perfectioneren eindelijk in de supermarkt ligt.”
Dagelijks vers leveren
Klimatologisch is België een toplocatie voor appels en peren. “Het is hier niet te warm of te koud – al leverde de vorst van vorig jaar wel wat problemen op voor de telers – en is de bodem ook heel voordelig voor de teelt. De telers die aangesloten zijn bij Bel’Orta zijn allemaal Belgisch, of komen net van over de grens. Maar dat is natuurlijk bijna hetzelfde productiegebied en dezelfde kwaliteit."
"En dan is het een kwestie van goed te bewaren. We adviseren onze klanten altijd om zo weinig mogelijk stock aan te leggen, aangezien we dagelijks vers kunnen leveren. Zodra je hardfruit uit de koelcel haalt, en mensen raken ze met hun handen aan in de ‘warme’ winkel, blijven ze maar heel kort goed. Hardfruit moet zo vers mogelijk zijn. De fruitverantwoordelijke in de winkel speelt daar een belangrijke rol in.”
Experimenteren met promo
Johan ziet het belang van verzorgde rayons en promo’s de laatste jaren fors stijgen. “Het is een trend die de verkoop van het Belgisch fruit stevig doet boosten. Sommige winkels kiezen voor eigen verpakkingen met hun logo op. Andere kiezen net heel bewust om ze te laten bedrukken met het merk op, voor herkenbaarheid. Daar is ruimte voor experiment."
"Zeker ook op vlak van promoties en acties. We zien steeds vaker mooie initiatieven van buurtsupers om Belgische appelen en peren meer in de kijker te zetten. Die acties en promo’s zijn dan ook broodnodig om de eindklant bewust te laten kiezen voor al het lekkers van bij ons in het grote aanbod.”
Superieure kwaliteit in de kijker
Hoe je een appel of peer ook verpakt, presenteert of in de promo legt: de kwaliteit moet goed zitten. En dat vergeten veel klanten, vindt Johan. “Mensen denken niet meer na over de superieure kwaliteit van het Belgisch hardfruit. Het is dus ook aan de buurtsupers om dat gegeven top of mind te houden bij de klant.”