Joost Sierens viert 40 jaar supermarkt

4 min.

Winkelopeningen
Verhalen

Joost Sierens (60) startte op 16 september 1982 als gerant van de Unic op de Turnhoutsebaan in Borgerhout. Hij was op dat moment twintig jaar. Exact 40 jaar later viert hij samen met zijn vrouw Katrien Callens de bijzondere verjaardag van zijn supermarkt, intussen een Carrefour Market. 

Het was zijn vader, gerant van de Unic in Gentbrugge, die Joost in 1982 warm maakte om in Borgerhout zelf een zaak op te starten. “Ik wist eigenlijk niet goed waaraan ik begon, het was één grote sprong in het onbekende. Ik had Katrien nog maar net leren kennen, maar zij kwam toch al van in het begin ’s zaterdags mee helpen. Een jaar later zijn we getrouwd en verhuisden we naar een appartementje op de Turnhoutsebaan.”

Katrien Callens (61): “Mijn moeder zag dat niet goed zitten, zo ver weg en dan nog in die verdorven havenstad Antwerpen. Nochtans was de Turnhoutsebaan toen nog een mooie winkelstraat met chique en degelijke zaken. Al die speciaalzaken zijn een voor een vertrokken. In de plaats kwamen doorgaans ondernemers met allochtone roots. Maar er was ook veel leegstand, dat was geen fijne tijd.”

De jaren ‘80 en ‘90 van de vorige eeuw waren voor Joost en Katrien geen evidente tijden. De Turnhoutsebaan verloederde en het Vlaams Blok spinde gretig garen bij de veranderende demografische situatie van Borgerhout. “Dat waren hele moeilijke jaren, we hebben zelfs op het punt gestaan te vertrekken”, zegt Joost. “Gelukkig hebben we dat niet gedaan. We zijn meegegroeid in het multiculturele verhaal van Borgerhout en hebben nooit een verschil gezien of gemaakt tussen mensen van andere afkomst."

Het was niet altijd makkelijk, maar ik ben blij dat ik het heb volgehouden.

Joost Sierens

Joost begon zich ook te engageren in de handelaarsvereniging, die de nieuwe naam Boho2140 kreeg en waarvan hij in 2010 voorzitter werd. “Ik heb sindsdien hard gewerkt om meer allochtone handelaars bij onze vereniging te betrekken, wat niet eenvoudig was. Gelukkig is later het tij beginnen keren. Handelaars knapten hun panden op en er kwam beweging op de Turnhoutsebaan." 

Katrien: “Borgerhout is echt veranderd, de sfeer zit goed, de bewoners - veel jonge mensen - houden weer van hun district. Dat merk je. En Joost speelt daar goed op in met ons aanbod biologische en lokale producten." 

Joost en Katrien verkopen al jaren de bieren van het Borgerhoutse Cabardouche. Voor de veertigste verjaardag van de supermarkt heeft de brouwerij het jubileumbier Jolige Joost gebrouwen. “Ik ben blij dat ik in mijn winkel de producten van jonge, lokale ondernemers kan promoten. De confituren van Fabrik, de pasta van Clara en ook de Astronuts van Abdel Rahou. Die mag nu zelfs ook aan andere winkels van Carrefour leveren.”

In 2019 hebben Katrien en Joost hun Carrefour Market helemaal vernieuwd, en nu voor de veertigste verjaardag nog eens extra opgefrist. "Alles is klaar voor de volgende generatie”, zegt Joost. “Voor onze dochter Charlotte en haar man Garry, die nu al mee in de zaak zitten. Als we over vijf jaar met pensioen gaan, zal ik me voor Borgerhout blijven engageren.”

Bron: Het Nieuwsblad

Gerelateerde artikels

Albert Heijn Diest

Winkelopening

Albert Heijn Diest

2 min.
Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce
Het leven zoals het is: audits in de slagerij

Actueel

Frankrijk wil krimpflatie aanpakken
Sleutel mee aan de workforce managementtool van bookU
Vanaf 2025 verplichting om zonnepanelen te plaatsen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy