Jong en gek genoeg om een buurtsuper uit te baten

4 min.

SuperMAG
Verhalen

Net 21 jaar en al bijna één jaar uitbater van de Proxy Delhaize in Lummen. Robbe Leijnen geeft toe dat het een stevige uitdaging is voor een jonge gast. Gelukkig haalt hij veel voldoening uit zijn job. “Ik merk dat oudere mensen nog sneller hun hart bij mij komen luchten omdat ik zo’n jonge uitbater ben.” 

Voor alle duidelijkheid: Robbe is geen tweede of derde generatie die de zaak van ouders of grootouders kon overnemen. Hij werkte ooit als student in de Proxy Delhaize van Lummen. Wanneer de uitbater de zaak wil stopzetten, beslist hij om de winkel samen met zijn nonkel over te nemen.

“Ik heb een jaar voor leerkracht lager onderwijs gestudeerd. Maar student zijn was niet mijn ding”, vertelt Robbe lachend. “Ik haalde daar eigenlijk geen voldoening uit.” 

Een team leiden van vijf vaste mede werkers, die allemaal een stuk ouder dan je zijn, is een uitdaging. Neem maar eens iets aan van een snotneus van 21!

Een team leiden van vijf vaste mede werkers, die allemaal een stuk ouder dan je zijn, is een uitdaging. Neem maar eens iets aan van een snotneus van 21!

Soms moet je springen

In zijn Proxy Delhaize vindt hij die voldoening wel. Ook al geeft hij toe dat een buurtsuper uitbaten een stevige uitdaging is voor een 21-jarige. “Ik ben er wat blind in gestapt”, geeft hij toe. “Ik zocht eerder iets richting sales en marketing. Maar het is zo veel meer dan gewoon je winkel elke dag gevuld krijgen. Een team leiden van vijf vaste medewerkers, die allemaal een stuk ouder dan je zijn,  bijvoorbeeld. Neem maar eens iets aan van  een snotneus van 21!”, lacht hij.

“En is er op het einde van de maand eens wat minder over, dan kijken ze allemaal naar mij. Maar ik probeer  wel goed om te gaan met die stress. Zonder die extra druk zou ik misschien wat nonchalanter zijn.” Wat hij nog het meest onderschat heeft, is het altijd beschikbaar moeten zijn. “Als er iemand uitvalt, ben ik altijd degene die het moet opvangen. Altijd. Ik kan weleens op iemand terugvallen maar we proberen zo veel mogelijk overuren te vermijden.”  

Wat Robbe het meest onderschat heeft,  is het altijd beschikbaar moeten zijn.

Wat Robbe het meest onderschat heeft, is het altijd beschikbaar moeten zijn.

Back-up

Zijn nonkel helpt nog mee achter de schermen. “Hij regelt de lonen en doet momenteel ook de groente- en fruit-bestellingen. Het is wel de bedoeling  dat ik dat ooit allemaal ga overnemen. Maar nu is het fijn dat ik bij hem terechtkan. En mijn ideeën – die wat uitbundiger en creatiever zijn – bij hem kan aftoetsen.” Robbe weet dat hij  ook bij andere uitbaters uit de buurt, experts en raad gevers terechtkan. “Die zijn er, dus waarom zou je er geen gebruik van maken? Ik vind het ook niet erg om dingen te vragen, anders leer ik het toch nooit.” 

Kwaliteit en creativiteit

Wat probeert hij te doen om zijn  concurrentie te snel af te zijn? “Kwaliteit garanderen”, zegt hij resoluut. “Wij moeten het vooral hebben van onze versafdeling. Elke dag krijgen we vers fruit en groenten geleverd. En in het weekend is de bakkerij echt een goudmijn."

"De rest, eigenlijk het grootste gedeelte van de winkel en dat klinkt misschien gek, is gewoon een bonus. Je kan tegenwoordig niet veel marge meer pakken. Dus is het een kwestie van wat creatiever zijn in de uitstalling. Eigen acties uitwerken en producten vinden die ergens anders niet verkrijgbaar zijn.”

Ik doe regelmatig een babbeltje aan de kassa. Mensen vinden het fijn om hun hart eens te luchten.

Ik doe regelmatig een babbeltje aan de kassa. Mensen vinden het fijn om hun hart eens te luchten.

Appreciatie

Volgens Robbe moet je je klanten af en toe ook eens iets gunnen. “Op een doordachte manier, natuurlijk”, legt hij uit. “We hebben bijvoorbeeld gepersonaliseerde zakken laten maken met allerlei bezienswaardigheden van Lummen op. Die deelden we gratis uit tijdens het Weekend van de klant. De appreciatie was enorm. Het zijn kleine dingen die je winkel een warm gevoel geven. En dat is voor een kleinere, lokale winkel als de onze superbelangrijk.” 

Robbe houdt ook van het persoonlijk contact met de klanten. “Ik doe regelmatig een babbeltje aan de kassa. Mensen vinden het fijn om hun hart eens te luchten. En ik merk dat oudere mensen misschien wel sneller naar mij komen omdat ik nog zo jong ben.”

Na een dag hard werken, rij ik nog met een ‘big smile’ naar huis.

Na een dag hard werken, rij ik nog met een ‘big smile’ naar huis.

Dé grootste voldoening haalt hij uit het blij maken van mensen. “Heel eerlijk? Ik had nooit gedacht dat ik er zoveel plezier uit zou halen. Na een dag hard werken, rijd ik nog met een big smile naar huis. Er zijn dagen waarop ik denk: ik kan tien winkels uitbaten! Maar toegegeven, er zijn ook dagen dat ik me gelukkig prijs dat ik er maar eentje heb”, knipoogt hij. 

Aan een tweede zaak denkt Robbe dus nog niet. “Eerst deze winkel op orde krijgen. Momenteel is het heel hard werken. Ik wil zeker niet minder doen maar het zou fijn zijn als alles blijft draaien zonder de extra ‘effortkes’. En dan zien we wel.”   

Gerelateerde artikels

Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce
Het leven zoals het is: audits in de slagerij
De juiste reflex

Lekker van bij ons

De juiste reflex

2 min.

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy