Interessant trendrapport over “Hoe creëer je winkelbeleving?”
Zo stelt het rapport dat retailers moeten kiezen: ofwel kiezen ze ervoor om prijsjagers te belonen, ofwel proberen ze hun klanten sterker aan zich te binden door winkelplezier, verrassing en een persoonlijke aanpak. Om de klantenaanpak nog meer te personaliseren maken retailers steeds meer gebruik van ‘Customer Analytics’ zodat ze niet langer louter op buikgevoel, maar op basis van facts & figures het klantengedrag haarscherp kunnen analyseren om de winkelervaring hierop af te stemmen. Fysieke buurtsupermarkten zullen vooral moeten inzetten op beleving, educatie en theater in de winkel: “Shopping is a blend of product and service. Bricks and mortar stores will be a magnet for experience, education and theatre”.
De hamvraag voor elke fysieke winkel wordt: “In welke mate zet uw winkel in op de zintuigeijke ervaringen? Of bent u enkel afhankelijk van promotie-acties om klanten binnen te lokken? Buurtsupermarkten gaan steeds meer hun afdelingen indelen volgens het consumptiemoment (onmiddellijke consumptie, later of veel latere consumptie) in plaats van op basis van categorie. Tot slot kan technologische evolutie zeker haar steentje bijdragen om de winkelervaring te verhogen. Zo zal het in de toekomst steeds meer mogelijk zijn om het verhaal van het product te vertellen op de afdeling zelf, door ‘Shelf Technology’. Voor het volledige rapport: klik “Retail in 2022: 9 Trends Driving Retail”