Het stond in de sterren geschreven… Albert blijft!
Ahold Delhaize vindt beide formules complementair: Delhaize staat voor een kwalitatief en uitgebreid assortiment en Albert Heijn scoort beter bij een prijsgevoelig publiek. “Beide winkelformules samen dekken de hele markt af”, zegt Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize.
Delhaize blijft de leidende winkelformule van de groep in België. De komende drie tot vier jaar ziet Delhaize een potentieel om tot 300 (Delhaize) winkels in België toe te voegen. Het gaat om mogelijk 100 supermarkten en 200 nabijheidswinkels, waarvan een groot aantal van de stadsformule Delhaize Fresh Atelier. Maar ook Albert Heijn blijft winkels openen: 30 tot 50 extra supermarkten gespreid over drie jaar. Dat betekent dat Albert Heijn zou verdubbelen van 40 supermarkten vandaag, tot een 80-tal. Voorlopig blijft het actieterrein beperkt tot het Nederlandstalig taalgebied, alhoewel Albert Heijn ook al in de Brusselse rand actief is. De expansie van beide winkelketens komt onder leiding van Delhaize België.
Bol.com, de grootste online non-foodretailer van de Benelux, zal ook afhaalpunten openen in het netwerk van Delhaize. Bol.com start eerst in Antwerpen en zal van daaruit het over heel Vlaanderen mogelijk maken om de pakjes bij de Delhaize winkels af te halen, zoals dat nu ook al in de winkels van Albert Heijn gebeurt. Bol.com wil hierdoor de kosten van ‘the last mile’ beperken, met andere woorden het aan huis brengen van het pakje, wat in België zeer duur is. Delhaize hoopt met deze keuze dat klanten die hun pakje komen afhalen in de winkel, ook andere dingen meenemen. Via Bol.com kan Delhaize ook het aanbod non-food sterk uitbreiden.