Het effect van Tournée Minérale op de drankenverkoop


Na de succesvolle editie van vorig jaar op deelnemersaantal hebben fabrikanten en supermarkten gemerkt welk effect het verminderde verbruik van alcochol op de drankverkoop.

Bij Delhaize merken ze geen echte daling wat de verkoop van bier, wijn en sterke dranken betreft. Hetgeen Delhaize wel vaststelt, is een forse stijging van alcoholvrije alternatieven zoals gearomatiseerd water, verse fruitsappen, tonic, mocktails maar eveneens alcolholvrij bier en wijn. Wij verkopen ook schuimwijn (Codorníu Zero) en pastis zonder alcohol. Delhaize past de voorraad voortdurend aan om goed te kunnen inspelen op de verhoogde vraag naar alternatieven zonder alcohol.

Spar heeft vorig jaar gemerkt dat februari zowat de enige maand was waarin de speciale bieren minder vlot verkochten. Daartegenover staat wel dat niet-alcoholische pils aan belang wint. De alcoholvrije varianten binnen elke productgroep (bier, wijn, aperitief) gaan er in februari op vooruit. Daarnaast kennen ook de niet-alcoholische dranken, zoals waters en frisdranken, een stijging tijdens Tournée Minérale.

Water met smaakje

Zo doen waters en waters met een smaakje het volgens OKay goed in deze periode, alsook softdrinks die laag in calorieën zijn, zoals bijvoorbeeld Finley. Ook alcoholvrije wijn en aperitieven doen het goed bij OKay en kennen een groei.

De supermarkten zetten 15 nieuwe “low cal” referenties, zoals waters met een smaakje, waters verrijkt met vitamines, vruchtenlimonades, vitaminedrankjes in de kijker gezet in een seizoenrayon, gedurende de volledige maand februari.

Ook Spar zag in februari vorig jaar een lichte groei in waters (3 %). En de mocktails hebben zich qua verkoop in deze maand zowel bij Spar als bij Alvo bewezen zoals bv. Finley Royale & Spritz of Schweppes mojito.

0,0% bieren

Okay zet in deze periode meer in op de 0,0% bieren zoals Jupiler, Hoegaarden en Maes. Begin dit jaar zijn Spar en Alvo ook gestart met Carlsberg 0,0% voor het pils-segment.

Minder alcohol per week, in plaats van een hele maand

Bij Carrefour nuanceren ze de campagne Tournée Minérale, die toch ook minder Belgen van deelname weet te overtuigen. Carrefour verwijst naar de boodschap van diverse dokters en andere specialisten dat een gemodereerd drankgebruik gedurende het hele jaar, met twee dagen in de week geen alcohol, veel gezonder is dan zich een maand van alcohol te onthouden. Deze boodschap hangt ook in het drankenrayon van heel wat Express- en Market partner-franchisés.
De actiemaand biedt hen wel de mogelijkheid om het ruime en sterk geëvolueerde assortiment aan alcoholvrije bieren en/of cocktails en wijnen te promoten. Ze kunnen die periode ook aanwenden om smoothies te promoten of klanten in hun rayon fruit & groenten warm te maken om verse sappen te persen.

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy