Geloof niet in sprookjes, namaak bestaat
Wie woensdag 27 december op de Wapper in Antwerpen de laatste pakjes voor de feestdagen aankocht, zal het gemerkt hebben. Een levensecht peperkoekenhuisje trok er de aandacht van de voorbijgangers. Sneeuwwitje en Roodkapje lokten de mensen naar binnen met vriendelijke woordjes, en een appel.
Geen realistische prijs
Het peperkoekenhuisje is een actie van UNIZO Winkelraad dat Buurtsuper.be, Mode Unie en het Kenniscentrum Dagbladhandel overkoepelt. “Nog te veel mensen kopen namaakproducten zonder dat ze dit zelf beseffen. Daar moeten we de aandacht op vestigen”, klinkt het bij Chiel Sterckx, PR Coördinator bij UNIZO Winkelraad. “De aandachtige koper kan namaak nochtans snel opsporen. Wanneer een product geen realistische prijs heeft, kan je ervan op aan dat er iets niet pluis is. Je ziet het vaak ook aan de slechte afwerking van het product dat bovendien dikwijls wordt aangeboden via niet-reguliere kanalen. Onlineverkoop is daar niet vreemd aan. Spelfouten op de verpakking net als in de handleiding, doen ook best een belletje rinkelen. Een goede raad: koop bij iemand die je kent en vertrouwt. Alleen op die manier kan je op zeker spelen.”
Niet enkel luxekleding
Het afgelopen jaar haalde de Federale Overheidsdienst Economie meer dan 3.000 websites offline die namaakproducten verkochten. Het ging dan vooral over luxeproducten zoals schoenen, kledij, lederwaren, juwelen en horloges. Ook binnen de categorieën van medicijnen, voedingsmiddelen, tabakswaren, speelgoed, verzorgings- en schoonheidsproducten doet heel wat namaak de ronde.