Fusie Bancontact en Payconiq: “mobiel betalen wordt het nieuwe normaal”


De fusie belooft het beste van twee werelden voor consumenten en handelaars. Met Payconiq betaal je mobiel. Mobiele betalingen zijn betalingen uitgevoerd met een smartphone. Je koppelt je bankrekening aan de Payconiq-app. In winkels of webshops betaal je door de QR-code te scannen. Je bevestigt je betaling met je vingerafdruk of PIN. Payconiq-handelaars ontvangen via mobiele betalingen rechtstreeks het geld op hun rekening zonder dat ze bijkomende hardware zoals een betaalterminal nodig hebben.

Bancontact Company, dat zowel de Bancontact-kaart als de mobiele Bancontact-app aanbiedt, staat dan weer garant voor een grote reikwijdte bij de consument, dankzij het breed gedragen vertrouwen en dito netwerk van webshops, handelaars, distributeurs en banken. Door de fusie zullen de aanvullende expertise en innovatie van Bancontact Company en Payconiq Belgium onder één dak worden samengebracht om optimaal te kunnen inspelen op de sterk groeiende vraag naar veilige, performante en gebruiksvriendelijke betaaloplossingen. Vijf banken scharen zich achter het nieuwe Belgische bedrijf. AXA Bank, Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC.

De realisatie van de fusie staat gepland voor einde tweede kwartaal van dit jaar. Voorlopig blijven de twee bestaande betaalapps (Bancontact-app en Payconiq-app) beschikbaar. De vertrouwde Bancontact-kaart blijft gewoon verder bestaan, zowel online als in de fysieke winkel. De Bancontact-kaart verandert ook niet van naam.

Meer betalingen met smartphone

Betalen met een smartphone wint steeds meer aan terrein. Het “Grote Bancontact Betaalonderzoek 2017”, dat Bancontact Company in november 2017 voorstelde, gaf al aan dat de manier waarop we betalen op een kantelpunt staat.  Twee op de drie Belgen hebben nog zelden cash geld op zak.  29% van de bevraagden denkt zelfs dat er over tien jaar geen cash meer zal bestaan.

Op 16 maart 2018 stelde Payconiq op zijn beurt de resultaten van de Payconiq-barometer mobiel betalen voor. 91% van de bevraagden gaf aan het komende jaar zeker met de smartphone te zullen betalen. Zes op de tien respondenten zouden het liefst altijd en overal mobiel betalen, en hopen dat handelaars en overheden snel een inhaalbeweging maken om hieraan tegemoet te komen.

De intenties van de Belgen vertalen zich intussen al in concrete cijfers: het totale aantal mobiele betalingen met de apps van Bancontact Company en Payconiq Belgium verviervoudigde in 2017 ten opzichte van 2016. In 2017 verwerkten Bancontact en Payconiq samen zo’n 15 miljoen mobiele betalingen.

Gerelateerde artikels

Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
VDAB Jobbeurs Verkoop & Horeca
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.

Actueel

Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
VDAB Jobbeurs Verkoop & Horeca
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy