'Fabrikanten niet gebaat bij machtspositie van supermarkten'
Zowel fabrikanten als klanten halen volgens Peter Fedchenkov geen voordelen uit de huidige situatie. Het zijn vooral de producten die de hoogste winst per schap opleveren die verschijnen. “Zeker millennials zijn wars van dit pushmodel, want zij willen zelf bepalen bij welke producenten ze kopen”, stelt hij.
Fabrikanten hebben op hun beurt te maken met relatief dure voorraadketens. Volgens de Russische initiatiefnemer wordt tot wel een derde van de producten nooit verkocht. De klant draait vervolgens op voor deze ‘enorme inefficiëntie’, die de prijzen tot wel dertig procent kunnen verhogen.
Met INS wil Fedchenkov fabrikanten, consumenten en logistiek aan elkaar koppelen. Klanten plaatsen hun productbestellingen bij de fabrikanten, die daarvoor een zelfgekozen prijs vragen. De fabrikant stalt de goederen bij een logistieke speler met bijvoorbeeld overcapaciteit, waar een vervoerder alles ophaalt voor verzending.
Zeven van de twintig grootste fmcg-fabrikanten volgens interesse tonen.