Europese organisatie met sterke lokale poot

5 min.

Verhalen
SuperMAG

Vanaf januari 2023 opereert Carrier Benelux ook vanuit België (Herentals). Via deze Belgische vestiging wil de internationale marktleider in koeling en klimatisatie onze markt nog beter bedienen. En makkelijker lokaal technisch en commercieel talent  aantrekken. Een exclusief gesprek met de top van Carrier Benelux: Sales Directeur Marius van der Linden, Solutions Directeur Peter Hartings en nieuwkomer – én de  enige Belg in het gezelschap – Service Directeur Bart Driessens.

Bart Driessens mag dan wel het nieuwste lid van het Benelux-team zijn, nieuw bij Carrier is hij allerminst. Hij bouwde al 30 jaar ervaring  op bij Carrier in binnen- en buitenland. “Wereldwijd zijn we een grote speler op het gebied van verwarming, airconditioning en koeling. In Europa zijn we actief in 26 verschillende landen. Carrier heeft ook een eigen research en  evelopment centrum in het Duitse Mainz”, vertelt Bart Driessens.

“Naast een stevige globale structuur kan Carrier rekenen op sterke lokale teams die de sales, nieuwbouw en service voor hun rekening nemen en zo een totaal-oplossing aanbieden voor alle koelingprojecten.”

Marius van der Linden, Sales Directeur

In veel gevallen detecteren we een storing of defect veel sneller dan de klant. Die service geeft ons een unieke marktpositie.

Marius van der Linden, Sales Directeur

Lokaal talent

Carrier is al langer actief in ons land maar besliste dit jaar om ook een kantoor in België  te openen. “In projecten waar planning cruciaal is en de klokken perfect op elkaar afgestemd moeten zijn, is het essentieel om ook de subtielere cultuurverschillen aan te voelen en  te begrijpen”, vult Marius van der Linden aan. “Daar heb je lokale mensen voor nodig die ook in een lokale vestiging verankerd zijn.”  

“Nieuwe klanten en projecten vinden blijft onze focus. Dat is vandaag een uitdaging. Daar waar we willen groeien, moeten we eerst de lokale mensen hebben om goede dienstverlening  aan te kunnen bieden”, vertelt Peter Hartings. In het kantoor in Herentals zitten al een tiental ondersteunende medewerkers en hebben we zo’n vijftien mobiele servicetechniekers. Er zijn ook een vijftal flexplekken voor projectmanagers. En de installatie- en servicemonteurs komen er regelmatig samen.

“Het team in België kan uiteraard ook rekenen op de shared services vanuit ons Benelux-hoofdkantoor in het Nederlandse Culemborg op vlak van Remote Monitoring, Supply Chain en overige ondersteunende diensten.” 

Bart Driessens, Service Directeur

Elke storing of ieder oponthoud kan een directe impact hebben op de omzet van onze klanten. We moeten dus gewoon een top of the bill service leveren.

Bart Driessens, Service Directeur

Uitmuntende service

Op korte termijn wil Carrier haar team in België vervolledigen met extra servicetechniekers en installatiemonteurs. Die service is immers een elementair instrument om bestaande klanten tevreden te stellen en nieuwe klanten te werven.

“In het begin misschien enkel als serviceklant, maar op termijn kunnen we voor die klant ook de partner worden wanneer hij bouwt of verbouwt”, vertelt Marius van der Linden. “Bovendien kan elke storing of ieder oponthoud aan onze meubels een directe impact hebben op de omzet van onze klanten. We moeten dus gewoon een top of the bill service leveren”, bevestigt Bart Driessens.

Een remote servicecenter monitort alle installaties 24/7 en stuurt servicetechniekers aan. “In veel gevallen detecteren we een storing of defect veel sneller dan de klant. Het gebeurt dat er ergens een Carrier-servicemonteur binnenwandelt voordat de winkeluitbater zelf op de hoogte is van het probleem. Die service geeft ons een unieke marktpositie”, vertelt Marius van der Linden. 

Peter Hartings,  Solutions Directeur

Het aanbieden van een volledig A tot Z-project is een enorm voordeel voor de klant.

Peter Hartings, Solutions Directeur

Installerend fabrikant

Waarmee maakt Carrier nog het verschil? “Carrier is installerend fabrikant”, weet Marius van der Linden. “We plaatsen geen producten van derden maar ontwikkelen, bouwen, installeren én onderhouden ze zelf. Dat maakt dat je als klant eigenlijk maar één aanspreekpunt hebt in de volledige levenscyclus van je koelinstallatie. Waar een nieuwbouwproject vroeger gemakkelijk zes weken in beslag nam, verkorten we de doorlooptijd nu soms tot anderhalve week. Op die manier verminder je de commerciële hinder voor de klant natuurlijk ook gigantisch.” 

Steeds vaker wordt aan de koelinstallatie ook een warmteterugwinningsysteem gekoppeld waarbij de warmte die vrijkomt van de koeling, weer in de winkel wordt gebracht. Deze technologie zorgt ervoor dat de energiekosten voor verwarming drastisch dalen. “Het aanbieden van een volledig A tot Z-project noemen wij een turnkey-aanpak en dat is een enorm voordeel voor de klant. Zeker voor de franchisenemers die sowieso al heel wat bordjes omhoog moeten houden”, aldus Peter Hartings. 

Innovatie en energie

Carrier pionierde al in 2008 met CO2-koelingen en wist de laatste vijftien jaar dan ook een sterkte expertise rond CO2 uit te bouwen.  “Het sleutelen aan een CO2-installatie is een deskundigheid die je niet zomaar onder de knie krijgt. Alle technische medewerkers krijgen bij Carrier daarom een intensieve koeltechnische basisopleiding van twintig dagen in Mainz."

"Ook daarna worden ze voortdurend bijgetraind. Dat is een voordeel dat je hebt als een sterk internationaal bedrijf. En het zal het ons binnenkort ook iets gemakkelijker maken om technische mensen aan te trekken en eventueel bij te scholen”, vertelt Bart Driessens. 

Marius van der Linden, Sales Directeur

We bekijken nu of we ook een totaaloplossing kunnen bieden op het gebied van financiering. Via een soort leasevorm, zeg maar.

Marius van der Linden, Sales Directeur

En de energiecrisis?

“Aan de ene kant zien we dat de terugverdientijd van onze oplossingen veel korter wordt. Anderzijds staat de beschikbaarheid van kapitaal wel onder druk”, vertelt Marius van der Linden. “Daarom bekijken we nu of we ook een totaaloplossing kunnen bieden op het gebied van financiering. Via een soort leasevorm, zeg maar.”

Ook de opwarming van de aarde is iets wat Carrier bezighoudt. “Zomers met temperaturen van 40 graden zijn in onze regio niet meer uitzonderlijk. We kijken momenteel hoe we daar met upgrades of bepaalde vernieuwingen voor onze installaties kunnen  op inspelen”, besluit ook Bart Driessens. Beide ideeën zijn nog prematuur maar tonen wél opnieuw hoe ver Carrier wil gaan om haar klanten te ontzorgen.”    

Feiten & cijfers

  • Op 17 juli 1902 ontwierp Willis Haviland Carrier het eerste moderne airconditioningsysteem.
     
  • Carrier is wereldwijd een grote speler op het vlak van koeling, ventilatie, verwarming en airconditioning.
     
  • From Farm to Fork: Carrier behandelt de volledige ‘cold chain’ vanaf de opslag bij de boer, over het transport via Carrier Transicold, het meten en het monitoren van die temperatuur tot het bij de klant belandt in de supermarkt of distributiecentra.
     
  • In Europa is Carrier actief in 26 landen.
     
  • Carrier Benelux:

- heeft 230 medewerkers in vaste dienst, waarvan 95 in ondersteunende functies en 120 installatie- en servicemonteurs.

- boekt 85 miljoen euro omzet in foodretail, 25 miljoen euro omzet in services en 3 miljoen euro omzet in industrie.

- realiseert zo’n 1.200 projecten op jaarbasis waarvan 25% in België.

- opent jaarlijks samen met haar klanten zo’n 30 à 35 nieuwe winkels in België.

Gerelateerde artikels

Bijzonder varkensras met speciaal dieet
Vergeten en lekker zoet

Rammenas, pastinaak en zoete aardappel

Vergeten en lekker zoet

4 min.
Jong en gek genoeg om een buurtsuper uit te baten

Actueel

De grote Lenteschoonmaak
Februari zonder supermarkt
Een boon voor de boon
cover-van-supermag-dec-2022-hr-zonder-paskruisen.jpg

Super
MAG 5

SuperMAG nr. 5
December 2022

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy