Elektronisch betalen

5 min.

Rentabiliteit
Trends & innovaties

Door de coronacrisis kopen de consumenten meer online en betalen ze in de winkels minder met cash geld. En in verkooppunten kende het contactloos betalen met de kaart (zonder de pincode in te voeren) zijn grote doorbraak. De bankenfederatie Febelfin heeft een enquête gepubliceerd, waaruit moet blijken dat mensen almaar meer de bankkaart of de smartphone bovenhalen om te betalen. Dat verhaal verdient ook nuancering.

Uit de cijfers blijkt dat het aantal kaartbetalingen in een verkooppunt eind februari 2021 amper 2 % hoger lag dan voor de coronapandemie, een jaar eerder. Ook bij de mobiele betalingen met de smartphone bleef de toename relatief beperkt. 35 % van de Belgen heeft al eens mobiel betaald in een fysieke winkel, tegen 30 % voor de crisis. Uit de enquête blijkt bovendien dat slechts vier op de tien Belgen zegt goed vertrouwd te zijn met betalen met de smartphone in een fysieke winkel.

“Als het elektronisch betalen in België in de lift zit, is dat hoofdzakelijk toe te schrijven aan de groei van de e-commerce”, zegt Vincent Roland, Belgisch directielid van de Europese marktleider in betaal- en transactiediensten Worldline. Daar is het aantal transacties bijna verdubbeld. Voor de pandemie waren in ons land 800.000 transacties per dag gelinkt aan e-commerce. Sinds eind vorig jaar ligt dat niveau bijna stabiel op 1,5 miljoen bij de handelaars die klant zijn van Worldline.

“Veel consumenten hebben van online kopen een gewoonte gemaakt”, stelt Roland vast. “Maar ook heel wat handelaars hebben de weg naar het internet gevonden. Naar schatting 20.000 kleinere zaken zijn in 2020 in België gestart met een webshop. De toename van de online- en mobiele betalingen in e-commerce is structureel.”

“Als het elektronisch betalen in België in de lift zit, is dat hoofdzakelijk toe te schrijven aan de groei van de e-commerce”,

Vincent Roland, Worldline

Worldline bedient wereldwijd meer dan een miljoen handelaars en retailbedrijven, en werkt voor meer dan 1200 financiële instellingen. Op wereldschaal is het Franse bedrijf het nummer vier, na de Amerikaanse bedrijven FIS, Fiserv en GlobalPayments. In België is Worldline de grootste speler, die het gros van de transacties over de netwerken van Visa, Mastercard en Bancontact verwerkt.

De wereld van het elektronisch betalen is volop in beweging, doordat het aantal digitale betaalmethodes hand over hand toeneemt. Zo ontstaan almaar meer toepassingen en toestellen om mobiele betalingen uit te voeren. Rechtstreeks betalen aan de handelaar kan in ons land met Payconiq. Bankenapps maken instantoverschrijvingen mogelijk. De grote technologiebedrijven pushen elk hun eigen betaalmethode, van Apple Pay tot Google Pay. En dan zijn er nog de echte technologiediehards, die het liefst betalen met een wearable, zoals een polshorloge.

Ook Worldline zet in op het uitbreiden van de dienstverlening aan de handelaars, zegt Roland: “Worldline kan banken en handelaars heel veel data bieden, en die data inzichtelijk maken. Dat kan hen helpen bij het uitstippelen van hun commercieel beleid.

De winkeliers zouden zelf kunnen beslissen welke vorm van elektronisch betalen ze aanbieden. Het goedkoopste instrument voor kleine zaken met relatief weinig transacties is Payconiq. Een transactie via Payconiq kost de handelaar 6 eurocent.

“Wij geloven sterk in de ontwikkeling van directe overschrijvingen van de ene rekening naar de andere, zoals bij Payconiq gebeurt”, zegt Roland. “Mobiele betalingen worden de norm”, voorspelt de Worldline-directeur. “De mobiele telefoon zal op termijn de plastic kaart vervangen als betaalmiddel. Dat is misschien niet voor direct, want de kaart is veilig, gemakkelijk en snel. Het zal nog even duren voor de smartphone die inhaalbeweging maakt.”

Tap on phone maakt mobiel elektronisch betalen mogelijk tegen een uiterst lage kostprijs voor de handelaar.

Een eerste stap in die evolutie wordt de ‘tap on phone’-betaalmethode. De klant houdt daarbij zijn contactloze kaart niet tegen een betaalterminal maar tegen de smartphone van de handelaar. “Tap on phone maakt mobiel elektronisch betalen mogelijk tegen een uiterst lage kostprijs voor de handelaar. Dat kan de groei fors versnellen."

Maar de grootste vrees is een systeemcrisis. Fed-voorzitter Jerome Powell omschreef cyberaanvallen op financiële instellingen en betalingssystemen als een van de belangrijkste risico’s voor de toekomst. Als het licht uitgaat, moeten we kunnen terugvallen op cash, om betalingen te verrichten”, waarschuwde gouverneur Stefan Ingves, de gouverneur van de Riksbank in Zweden. “Zo niet dreigt de Zweedse economie stil te vallen.” Hij pleit voor wetgeving die de banken verplicht een minimum aan contanten en aan cashautomaten aan te houden.

Kortom: wat sommigen ook mogen beweren, cash is bijlange nog niet dood.

Gerelateerde artikels

1 op 6 winkels verdwenen, aantal supermarkten blijft stijgen
Buurtsuper.be op Radio2 programma WinWin
Zo vind en bind je Generation Z

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy