Duur om werknemers bij te scholen, maar nog duurder om ze te ontslaan
Dehaze verwijst hiermee naar Proximus en stelt de vraag of het normaal is dat een bedrijf in één en hetzelfde persbericht aankondigt dat het 1.900 mensen ontslaat en tegelijk 1.250 nieuwe mensen aanwerft.
“Het toont perfect aan wat op dit moment gebeurt. Bedrijven moeten zich nog sneller aan nieuwe technologie aanpassen dan ze al deden. Het gaat zo snel dat werkgevers moeten anticiperen. Ze moeten strategisch nadenken over welke vaardigheden hun mensen binnen drie tot vijf jaar nodig hebben. En ze moeten meer werk maken van herscholing."
Dehaze zegt over Adecco: “Wij investeren al veel in opleiding, omdat we uitzendkrachten voorbereiden op het werk dat ze bij onze klanten gaan uitvoeren. Maar daarnaast wordt reskilling belangrijker, waarbij je iemand in het bedrijf herschoolt voor een compleet andere taak, zoals in de domeinen cybersecurity of artificiële intelligentie. Besef dat in vier jaar een derde van je vaardigheden overbodig wordt.”