Drie keer meer uitgegeven aan afhaalmaaltijden

4 min.

Coronacrisis
Trends & innovaties

De massale run op toiletpapier, in maart vorig jaar, is zowat symbool komen te staan voor de manier waarop corona onze consumptie beïnvloedde. In 2016 besteedde een gemiddeld huishouden er 30 euro aan, in 2018 was dat 31 euro. Maar in 2020 was dat opeens 39 euro, een toename van 26 %.

Het cijfer staat in de resultaten van de Huishoudbudget-enquête, die statistiekbureau Statbel gisteren publiceerde. 

De Huishoudbudget-enquête wordt elke twee jaar gehouden om na te gaan waaraan de Belgen hun geld uitgeven. De coronacrisis en de lockdowns hebben duidelijke sporen nagelaten in het consumptiegedrag.

Zo is er per huishouden maar liefst 790 euro minder in de horeca besteed dan in het jaar van de vorige enquête, 2018. Het bedrag aan café- en restaurantbezoekjes daalde van 2.350 naar 1.560 euro. Aan kleding en schoenen gaven we 28 % minder uit: 1.201 in plaats van 1.659 euro. De uitgaven aan mannenkostuums kregen zelfs een klap van 71 %. Naar de oorzaak hoef je niet lang te zoeken: de horeca en de winkels waren wekenlang gesloten.

Eén categorie horeca-ondernemingen deed het wel veel beter: de afhaalrestaurants. Daaraan gaven we vorig jaar drie keer zoveel uit als in 2018. Tot de categorieën waar meer werd uitgegeven, behoren ook voeding (+12%), met groenten (+26%) als uitschieter. Aan alcoholische dranken gaven we 10 % meer uit: het pintje dat we niet op café konden nuttigen, dronken we dan maar thuis. Al is bier met een toename van 13 % niet eens de sterkst gestegen categorie. Dat zijn de likeuren, waaraan we 18 % meer spendeerden.

De Huishoudbudgetenquête toont ook aan dat er consumptieverschillen tussen de regio's bestaan. De Brusselaars geven een iets groter deel van hun budget uit aan voeding en wonen, de Vlamingen aan meubelen en de Walen aan transport.

Dat heeft ook te maken met de omvang van de budgetten. Brusselse huishoudens gaven 3.152 euro minder uit dan Vlaamse gezinnen. Dat komt waarschijnlijk doordat er relatief meer eenpersoonshuishoudens zijn en een groter percentage tot de lagere inkomensgroepen behoort. Wie minder te besteden heeft, moet noodgedwongen een groter deel uitgeven aan eerste levensbehoeften als voeding en wonen. Bovendien is huisvesting in Brussel duurder dan in de twee andere landsdelen.

Weetjes

Een gedetailleerde blik op de cijfers levert opvallende weetjes op:

- Zo geeft minder dan een op de duizend huishoudens geld uit aan eetbare insecten, een rubriek die voor het eerst in de enquête is opgenomen.
- De fruitsoort waaraan we het meeste geld spendeerden, zijn appelen (48 euro), gevolgd door aardbeien (40 euro) en bananen (37 euro).
- En ondanks de reputatie van België als bierland, geven huishoudens ruim dubbel zoveel uit aan wijn als aan bier.
- Minder verrassend is dan weer dat er dubbel zoveel geld gaat naar vrouwenkleding als naar mannenkleding.

Gerelateerde artikels

1 op 6 winkels verdwenen, aantal supermarkten blijft stijgen
Zo vind en bind je Generation Z
Het cv is passé

Anoniem rekruteren

Het cv is passé

5 min.

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy