Dispuut tussen Coca-Cola en Intermarché


Belgen die de Franse grens oversteken om daar goedkopere flessen cola in te slaan, riskeren van een kale rit thuis te komen. In de rekken van de supermarkt­keten Intermarché dreigt een Coca-Cola-schaarste. De reden daarvoor is een stevige ruzie tussen de Amerikaanse drankengigant en de Franse supermarktketen. De twee raken het maar niet eens over welke frisdranken er dit jaar geleverd moeten worden. Coca-Cola besliste daarom unilateraal alle Intermarchés en discountbroertje Netto droog te leggen.

De baas van de Franse aankoopcentrale van Intermarché, Thierry Cotillard, legt in een brief aan zijn collega's uit dat Coca-Cola hen een gamma wil opdringen dat zij helemaal niet willen. "Onze klanten willen steeds gezondere producten die zo weinig mogelijk impact hebben op het milieu. Ze kiezen meer en meer voor producten zonder plastic verpakking die zo min mogelijk bewerkt zijn en liefst zo lokaal mogelijk geproduceerd worden."

Dat de Fransen steeds meer honger hebben naar iets 'beters' en iets 'gezonders', is niet uit de lucht gegrepen. De afgelopen twee jaar daalde de verkoop in Franse supermarkten, maar toch ging hun omzet de hoogte in. Bio, streekproducten met AOP-label of andere kwaliteitslabels gaan steeds vlotter over de toonbank. Dat is niet alleen het geval in supermarkten in de rijke steden, maar ook op het platteland en in volkse buitenwijken. Minder, maar beter dus.

Vier klontjes suiker

"In een blikje cola zit het equivalent van meer dan vier klontjes suiker", aldus Cotillard. "Intermarché wil volop gaan voor gezonde voeding, dat is waar de consument om vraagt." Het lijkt er inderdaad op dat de Fransen de mierzoete drankjes steeds minder lusten. Het afgelopen jaar is de verkoop van frisdranken er met 3,2 procent gedaald. "Bij ons ging het zelfs over vier procent. En toch verbood Coca-Cola ons promoties te doen", klinkt het bij Intermarché. "We willen plaats vrijmaken in onze winkels voor gezondere dranken die gemaakt worden door kmo's." Intermarché liet vorige zomer al aan zijn leveranciers weten dat het zijn aanbod zou aanpassen. Zo zou het het Coca-Cola-gamma in zijn winkels halveren, van meer dan negentig producten naar nog 'amper' veertig of vijftig. En dat was tegen de zin van het Amerikaanse merk.

Kleinere flessen

Coca-Cola zelf liet weten niet te zijn gestopt met leveren, maar de leveringen tijdelijk on-hold te hebben gezet. "De beweringen van Intermarché zijn niet accuraat. Wij hebben onze commerciële relatie met ­Intermarché niet afgebroken, noch hebben we geprobeerd ons productaanbod op te dringen. Ons contract met Intermarché liep af op 31 december 2019 en, ondanks onze voorstellen, waren we op 1 januari 2020 nog steeds niet tot een overeenkomst gekomen, dat in een context waarin Intermarché onze producten massaal uit het assortiment wil verwijderen. Daarom hebben we onze leveringen voorlopig opgeschort. We zijn bereid die te hervatten zodra we een akkoord bereiken."

Een jaar geleden kreeg het imago van Coca-Cola al een flinke deuk, toen bleek dat het de Franse frisdranktaks probeerde op te vangen door zijn flessen kleiner te maken, terwijl de prijzen omhooggingen. De inhoud van de grootste fles was niet langer twee liter, maar 1,75 liter. Toch kostte die plots vijf cent meer. Terwijl andere frisdrankproducenten minder suiker in hun drankjes gingen doen, loste Coca-Cola het op met 'downsizing': de hoeveelheid verminderen, zonder de prijs te veranderen.

Bron: De Standaard - Jolien De Bouw

Gerelateerde artikels

Dit kunnen jouw team én jouw klanten winnen
Maison Perrier: nieuw assortiment bruisende drankjes
Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet

Actueel

Dit kunnen jouw team én jouw klanten winnen
Maison Perrier: nieuw assortiment bruisende drankjes
Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy