Delhaize plant overleg met misnoegde uitbaters over lege rekken

3 min.

Belangenbehartiging

De directie van Delhaize gaat praten met de zelfstandige winkeluitbaters die na leveringsproblemen bij de supermarkt¬keten met lege rekken kampen. Ze eisen financiële compensatie.

Delhaize worstelt in sommige winkels met lege rekken na leveringsproblemen. Over hoeveel winkels het gaat is niet bekend, maar de problemen duiken op in heel België. De tekorten doen zich voor bij producten als koffie, ontbijtgranen, chocolade, koekjes en chips. 

‘Zowat drie weken geleden was er door een geblokkeerde machine een technisch incident in ons logistieke magazijn in Ninove’, zegt Roel Dekelver, de woordvoerder van Delhaize. ‘Dat probleem is verholpen, maar het duurt nog een tweetal weken voor de leveringsproblemen weggewerkt zijn.’

Terwijl het volgens Delhaize om een incident gaat - niet om een structureel probleem - slepen de leveringsproblemen volgens de sectorfederatie van zelfstandige supermarktuitbaters Buurtsuper.be al zo’n twee jaar aan.

‘Sinds de ingebruikname van het bijna volledig geautomatiseerde magazijn in Ninove zijn er problemen’, zegt Luc Ardies, de gedelegeerd bestuurder van Buurtsuper.be. ‘Twee jaar geleden (het magazijn werd in gebruik genomen in de lente van 2019, red.) hadden we nog begrip voor de argumentatie van de directie dat het om kinderziekten ging. Maar twee jaar later slaagt Delhaize er vooral op piekmomenten, zoals het voorbije verlengde weekend, niet in de winkels voldoende te bevoorraden.’

In het magazijn in Ninove worden via automatische orderpicking, waarbij producten gegroepeerd worden, individuele bestellingen van Delhaize-winkels klaargemaakt voor transport. ‘Maar dat systeem heeft nooit goed gewerkt’, zegt een werknemer die er tot eind vorig jaar jarenlang aan de slag was. ‘Het lag al meermaals stil, wat een impact had op leveringen.’

Buurtsuper.be vraagt wegens de aanhoudende problemen een financiële compensatie van Delhaize voor het omzetverlies van de zelfstandige uitbaters.

Om bewijzen te verzamelen heeft Buurtsuper.be een registratietool ontwikkeld, waar zelfstandige Delhaize-uitbaters kunnen aangeven welke producten ze niet geleverd kregen of niet konden bestellen. ‘In alle transparantie konden we een dossier opstellen voor de geleden inkomstenverliezen, die uiteraard onderling verschillen naargelang de omvang van de winkel.’

Delhaize voerde een tijdelijke bestellimiet in voor de bewuste productcategorieën. ‘Het is een democratisch systeem dat we vaker gebruiken’, zegt Dekelver. ‘Zo garanderen we dat we alle winkels kunnen blijven beleveren.’ 

Buurtsuper.be is daar niet over te spreken. ‘In de relatie tussen franchisegever en franchisenemer is dat geen goede zaak’, zegt Ardies. ‘Onze zelfstandige Delhaize-uitbaters lijden inkomstenverlies omdat ze net op een piekmoment als een verlengd weekend niet altijd de hoeveelheden kunnen bestellen die ze willen. We zijn niet het soort vereniging dat meteen naar de rechtbank stapt, maar hopen wel snel met de Delhaize-directie tot een vergelijk te komen.’

‘We willen dit niet in de pers uitvechten’, zegt Dekelver. ‘We zetten nog deze week de dialoog met onze zelfstandige uitbaters voort .’

Bron: De Tijd - Nico Schoofs

Lege rekken Delhaize

Buurtsuper.be dringt aan op passende maatregelen

Lege rekken Delhaize

3 min.

Gerelateerde artikels

Het ontwerp sociaal akkoord ontrafeld
Het ontwerp sociaal akkoord ontrafeld
Elektronisch betalen in elke winkel

Actueel

Tomorrow & Localty overgenomen door Detail4Retail
Twee enseignes, een ondernemer
Maaltijdboxen in de lift
cover-supermag-april-2021.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2021

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy