De perfecte puzzel van Spar Lier

4 min.

SuperMAG
Verhalen

Steven Stouten en Tim Anthonis hebben al drie Spar-winkels onder hun hoede, in Schriek, Kessel en de nieuwste parel op de kroon: Lier. En er zijn plannen voor winkels in Kessel Station en Wiekevorst. Die laatste zal de deuren in juni openen. Of het altijd hun plan was om zo te groeien? We vroegen het aan de immer sympathieke zaakvoerders en kregen een verrassend antwoord.  

Steven werkt al sinds 1994 voor Spar. Hij begon ooit als jobstudent in Spar Grootlo en nam de winkel over in 2003. Daarna kocht hij Spar Kessel, waar Tim in 2006 begon als jobstudent en later vaste medewerker werd. De Spar in Grootlo sloot de deuren en het team verhuisde naar Spar Schriek, die Tim en Steven samen in 2009 overnamen. Twee jaar geleden vatten ze het plan op voor een tweede winkel in Kessel, meer bepaald  in Kessel Station. Als die plannen op de lange baan worden geschoven, verleggen ze hun blik naar Wiekevorst. Daar bouwen ze momenteel aan een nieuwe winkel die uiteindelijk in juni de deuren zal openen. 

We dachten dat Lier niets voor ons zou zijn omdat het een stadswinkel is. Tot we er binnenstapten.

Tim Anthonis

Onverwachte opportuniteit

Toen ze vorig jaar de vraag kregen om ook de Spar in Lier over te nemen, waren ze dus al met twee projecten bezig. “Onze eerste reactie was ‘neen, nu niet’”, lacht Steven. “Bovendien dachten we dat Lier niets voor ons zou zijn omdat het een stadswinkel is. In onze andere winkels komen de klanten met een grote kar hun boodschappen voor de hele week doen. Spar Lier had ook veel kruidenierswaren. Je vond er zelfs fietsbellen en hondenleibanden. En relatief weinig vers. Net hetgeen waar wij sterk in zijn”, vervolgt Steven. 

Waarom er dan toch een overname volgde? “Waarom zouden we het niet doen?” kaatst Steven de vraag lachend terug. “Tim is de man van de cijfers en ik van het buikgevoel. En toen we de winkel in Lier binnenstapten, voelde ik meteen ‘oké, hier maken we wel iets van’.”

We kunnen dit alleen maar doen dankzij onze medewerkers. Zij zijn cruciaal.

Steven Stouten

Met dank aan de medewerkers

“Bovendien waren we al meer dan een jaar iemand aan het opleiden voor de winkel in Wiekevorst”, vult Tim aan. “Een getalenteerde en gedreven gast die echt zijn eigen winkel wilde. Hij liep intussen al meer dan een jaar rond in Kessel en werd daar stilaan een gevestigde waarde. Dat konden we zo niet laten. Lier was dus een mooie opportuniteit voor hem.”

Intussen is Lorenzo Callens, over wie Tim het heeft, verantwoordelijke voor de Spar in Lier. Hij is een van de vele mensen op wie Tim en Steven kunnen bouwen. Steven: “We kunnen dit alleen maar doen dankzij onze medewerkers. Zij zijn cruciaal. Je kan vandaag niemand meer 40 jaar aan een kassa zetten. Een loopbaan heeft afwisseling nodig en wij kunnen dat bieden met onze verschillende winkels. We geven onze medewerkers kansen om hun eigen carrière uit te stippelen. Anders gaan ze het toch elders zoeken.” 

Een loopbaan heeft afwisseling nodig en wij kunnen dat bieden met onze verschillende winkels.

Steven Stouten

Groeiplannen

Is het altijd hun plan geweest om zo te groeien? Tim: “In onze stoutste dromen misschien wel. Maar een écht plan was er nooit. We hebben zelfs ooit het idee gehad om maar één winkel over te houden. En die dan met ons tweeën uit te baten. Maar uiteindelijk zoeken we toch altijd een nieuwe uitdaging en willen we vooruit. Is het niet voor onszelf, dan is het voor onze collega’s.” 

“Ik zie mezelf ook niet 40 jaar hetzelfde doen in dezelfde winkel”, vult Steven aan. “De opportuniteiten hebben zich aangeboden en we hebben ze gegrepen.” En – hij herhaalt het enkele keren tijdens het interview – hun groei  is alleen maar mogelijk geweest dankzij de ondersteuning van hun partners.

“Denk maar aan Spar Colruyt Group, onze boekhouder, de leveranciers met wie we een band hebbenopgebouwd en de banken die ook altijd in ons geloofden omdat we nu eenmaal geen té zotte dingen doen. En we werken ook goed samen met Buurtsuper.be, en dan vooral met voedsel-adviseur Ann Wayenberg. Zij begeleidt ons op het vlak van HACCP & Voedselveiligheid.” 

Nu gaan we regelmatig wandelen met onze mensen. Dat schept een andere dynamiek dan een gesprek op kantoor.

Tim Anthonis

Puzzel van mensen

Tim en Steven hebben er vertrouwen in dat ze de nodige mensen zullen vinden voor de nieuwe en huidige winkels. Ze gaan in de eerste plaats op zoek naar positief ingestelde mensen. Zo vroegen ze onlangs aan een sollicitant of hij al ooit ruzie had op de werkvloer. “Hij antwoordde van wel maar vertelde er meteen bij dat hij besefte dat hij in fout was en daarom zijn excuses ging aanbieden. Wel, dat is het soort mensen waar we naar op zoek zijn”, vertelt Steven enthousiast. 

Als we polsen naar hun grootste uitdaging, komen opnieuw de medewerkers ter sprake. “We worden alsmaar meer psycholoog van dienst”, vertelt Steven. “We moeten onze medewerkers motiveren, zorgen dat ze zich gehoord voelen en ze meenemen in ons verhaal en onze plannen. Dat is niet altijd gemakkelijk omdat je nooit iedereen tevreden kan houden. We kunnen wel meer relativeren en weten de problemen die je meteen moet aanpakken nu beter te onderscheiden van de zaken die je beter even parkeert.”  

“Vroeger riepen we een medewerker naar ons kantoor als we eens wilden praten. Je creëert dan natuurlijk meteen een negatieve sfeer. Nu gaan we regelmatig wandelen met onze mensen. Dat schept een andere dynamiek en daar komen vaak mooie dingen uit”, besluit Tim.

“Eigenlijk is een winkel een grote puzzel van medewerkers”, besluit Steven. “Al die stukjes moeten mooi in elkaar passen. En als er een nieuwe medewerker komt, moet je zorgen dat  dat stukje ook in het geheel past, zelfs al lijkt je puzzel volledig. Maar daar hebben we gelukkig nog altijd ongelofelijk veel zin in.”

Gerelateerde artikels

Sleutel mee aan de workforce managementtool van bookU
Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce
Het leven zoals het is: audits in de slagerij

Actueel

Frankrijk wil krimpflatie aanpakken
Sleutel mee aan de workforce managementtool van bookU
Vanaf 2025 verplichting om zonnepanelen te plaatsen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy