De lekkerste aardbeien prikkelen alle zintuigen

3 min.

SuperMAG
Trots op die van ons
Productnieuws

Sappig, helrood en van (h)eerlijke lokale teelt. Bingo! We hebben het over de aardbeien van Coöperatie Hoogstraten. Business manager Jan Engelen en category marketeer Eva Vanmarcke trakteren ons op enkele sappige weetjes en promo- en presentatietips over de kroonjuweeltjes van de fruitmarkt. 

Aardbeien en Hoogstraten: da’s een succesvol huwelijk sinds 1933. “In 2024 passeerden er maar liefst 32 miljoen kilogram aardbeien via onze Coöperatie”, start Jan. “Eigenlijk hadden we gerekend op twee miljoen kilo extra, maar door het tegenvallende weer van vorig jaar bleef de oogst iets achter. De aardbeiteelt is nu eenmaal erg weersafhankelijk, wat een directe invloed heeft op het aanbod."

"Toch zijn er in de donkere wintermaanden ook Hoogstraten Aardbeien beschikbaar dankzij een vernieuwende teelttechniek onder belichting. Omdat we daarmee de teeltomstandigheden goed onder controle hebben, genieten de retailer en de consument het hele jaar door van de lekkerste aardbeien.” 

Jan Engelen, business manager

Veel retailers kiezen er vandaag voor om zowel een duurdere premium als een iets goedkopere value line aan te bieden.

Jan Engelen, business manager

Groot doelpubliek

Van Elsanta tot Sonsation en Karima. Als consument en retailer doen de verschillende aardbeienrassen niet meteen een belletje rinkelen. “Dat is een bewuste keuze”, vertelt Jan. “We brengen de best mogelijke aardbei op de markt, ongeacht het ras. Om een continuïteit in de levering van kwalitatieve en smakelijke aardbeien te garanderen, vallen we steeds vaker terug op een verscheidenheid aan rassen. Al proeft de eindklant daar niets van."

"Waar ze misschien wél verschil in proeven zijn onze aardbeien met extra kwaliteit. Veel retailers kiezen er vandaag voor om zowel een duurdere premium als een iets goedkopere value line aan te bieden. Kwestie van een zo groot mogelijk doelpubliek aan te spreken. In veel speciaalzaken of groente- en fruitwinkels kiezen ze net enkel voor die premiumlijn, om zich te onderscheiden.” 

Kijk, ruik, proef

Hoe herken je een goede (lees: lekkere) aardbei? Om dat te bepalen, gebruik je als consument een combinatie van zintuigen. “Het begint bij de geur, die je goed kan waarnemen dankzij de open verpakking”, aldus Jan. “Een bakje aardbeien is vaak een impulsaankoop. Door de heerlijke aardbeiengeur is de kans groter dat je klant ze toch in het winkelmandje legt. Maar het oog wil natuurlijk ook wat. De vrucht zelf moet mooi rood zijn en het kroontje frisgroen.”

“Dat grote aardbeien per definitie beter zijn, is trouwens een misvatting die we graag uit de wereld helpen”, vult Eva aan. “Kleine aardbeien zijn vaak minstens even lekker zoet en bijvoorbeeld ideaal voor kinderen.” 

Eva Vanmarcke, category marketeer

Dat grote aardbeien per definitie beter zijn, is trouwens een misvatting die we graag uit de wereld helpen.

Eva Vanmarcke, category marketeer

Presentatie- en bewaartips

Een strategische plek in de winkel is – zoals bij elk product – een must. “Zorg dat ze goed zichtbaar zijn en stapel de individuele bakjes zeker niet op elkaar”, geeft Eva mee. “Coöperatie Hoogstraten werkt bovendien heel wat campagnemateriaal uit om aardbeien extra in de kijker te zetten. Iets waar retailers van profiteren om de aardbeien top of mind te houden."

"Ook thuis maak je het verschil met een paar eenvoudige tips. Omdat aardbeien geen lang bewaarproduct zijn, zet je ze best zo snel mogelijk in de koelkast. Laat het kroontje zitten tot net voor je ze opeet en verwijder het pas na het wassen. Zo vermijd je dat de vrucht te veel water opneemt. Haal ze voor het serveren even op voorhand uit de koelkast: op kamertemperatuur komt de smaak het best tot zijn recht. Die kleine tips zorgen in de eetbeleving voor een wereld van verschil.” 

Lekkere lokale toets

Een lokale aardbei met een verhaal kan een grote troef zijn voor de retailer. “Op elk bakje Hoogstraten Aardbeien staat een QR-code, waarmee de consument eenvoudig achterhaalt waar de aardbeien in het bakje precies werden geplukt. Qua connectie met de teler kan dat zeker tellen. Veel mensen zijn op zoek naar dit soort lokale producten en zo zetten we het Belgische vakmanschap ook graag in de kijker."

"Extra tip: geef je klanten lekkere recepten mee om de veelzijdigheid van de aardbei in de verf te zetten. Al is de aardbei natuurlijk lekker genoeg om zo te eten (lacht). Voor extra inspiratie kunnen retailers altijd bij ons terecht!” 

Gerelateerde artikels

Video: Oliver Maertens, teler van sluitkolen
De juiste motivatie als brandstof voor je medewerkers
AbsoluteYOU ontzorgt de loonadministratie in no time

Actueel

Video: Oliver Maertens, teler van sluitkolen
Supermarkt zet incassobureau in
De juiste motivatie als brandstof voor je medewerkers
cover-van-supermag-okt25-hr.jpg

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • PMO, partner in Personeel- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy