In de pers verschenen getuigenissen van retailers die aangeven dat consumenten massaal kiezen voor goedkope producten. Uit recent consumentenonderzoek van VLAM naar de prijselasticiteit van verse voeding blijkt echter dat één en ander in belangrijke mate genuanceerd dient te worden.
Als retailers alsmaar goedkopere producten aanbieden, is het evident dat heel wat consumenten zich hierdoor laten verleiden. Maar zijn die prijsverlagingen noodzakelijk om als supermarkt te overleven in de winkelsector?
De prijselasticiteit is een parameter die aangeeft hoe gevoelig de consumentenvraag is op een prijsverandering. Uit recent VLAM-onderzoek blijkt dat de consumentenvraag naar de verse basisvoedingsproducten zoals aardappelen, appelen, melk en vlees zeer prijsinelastisch is.
Consumenten reageren dus minder sterk op prijsveranderingen bij deze producten. Bij aardappelen en appelen is er weinig effect op de vraag bij prijsstijgingen. Ook blijkt dat de optimale prijs (de prijs waarbij de hoogste omzet gehaald wordt) of het omslagpunt (de prijs vanaf de welke de omzet gaat dalen) voor de prijsinelastische producten vaak hoger ligt dan de gevraagde prijs.
Daarnaast toont de studie ook aan dat door, onder meer, in te zetten op een kwalitatief en onderscheidend aanbod een retailer kan ontsnappen aan de zogenaamde race to the bottom.
Tot slot leiden prijsstijgingen van 25% wél tot omzetverlies bij de prijselastische producten zoals varkensgebraad en vis maar niet bij de prijsinelastische basisproducten.
Luc ArdiesGrote retailers zetten veel meer in op prijsverlagingen dan wat de markt vraagt.
Luc Ardies van Buurtsuper.be in reactie op het VLAM onderzoek: “Dit toont eens te meer aan dat onze retailers - zoals AHDelhaize, Carrefour en Spar Colruyt - veel meer inzetten op prijsverlagingen dan wat de markt vraagt. De hype van goedkoop als strategie wordt, zeker voor een hele reeks verse voeding, doorprikt."
"De zogenaamde race tot the bottom leidt op termijn tot veel meer schade in de voedselketen, met name kwaliteits- en rendabiliteitsverlies, dan effectief nodig is voor retailers om hun marktaandeel te behouden", zegt Ardies nog.
"Laat dit een belangrijke les zijn voor franchisecentrales die hiermee niet alleen de leefbaarheid van hun aangesloten zelfstandige franchisenemers bedreigen maar ook hun eigen rendabiliteit impacteren. Supermarkten hebben nu meer dan ooit meer marge nodig om stijgende kosten te kunnen betalen.”
Meer weten? Download de volledige studie van VLAM hieronder.