Daarom kozen zij voor Jumbo

2 min.

Franchise
SuperMAG
Verhalen

De afgelopen maanden is er veel gezegd en geschreven over franchise. In ons magazine gaven we graag het woord aan de franchisenemers zelf. Elke franchisegroep vond een enthousiaste ondernemer die vertelt waarom hij of zij koos voor een bepaalde franchise. Voor Jumbo zijn dat Stefan Custers en Meghan Smeets. 

Ondernemen met een lokale touch

Voor Jumbo trokken we naar Lanaken waar het Nederlandse ondernemersduo Stefan Custers en Meghan Smeets sinds begin juni een Jumbo uitbaat. “Jumbo biedt een stevige basis waar je zelf je lokale finishing touches aan mag toevoegen”, vertellen de enthousiaste ondernemers.  

“We zijn allebei kinderen van ondernemende ouders”, begint Stefan. Zijn ouders hebben al 25 jaar lang een supermarkt in Nederland, waarvan de afgelopen 10 jaar in Eijsden. Meghans ouders hadden vroeger een succesvolle bakkerij. Ze leerden elkaar kennen in de supermarkt van Stefans ouders: Meghan begon er als jobstudente en groeide door naar een leidinggevend functie.   

“We hielpen dus allebei mee in de winkel van mijn ouders”, vervolgt Stefan. “Maar op een bepaald moment wilden we iets nieuws. We zijn dan beginnen uitkijken naar een eigen supermarkt.”  

Zo komen ze terecht bij Jumbo België. “We hebben eerst een opleiding van Jumbo gekregen”, vertelt Meghan. “Jumbo heeft een aantal erg goede processen die het werken heel snel en gemakkelijk maken. Die systemen hebben we dus eerst aangeleerd. Daarna hebben we mogen meedraaien in enkele andere Belgische Jumbo’s.”  

Het valt dan al meteen op dat de Belgische consumenten veel bourgondischer zijn dan hun noorderburen. “Ik vind dat de klanten hier ook iets rustiger zijn. Het is niet ongewoon dat een klant een uur tot anderhalf uur bij ons de winkel spendeert. In Nederlands is dat soms wat anders”, lacht Stefan.  

Uiteindelijk nemen ze op 10 juni 2024 de Jumbo-winkel in Lanaken over. Ze verhuizen zelf ook naar de gemeente en dat bevalt heel erg. “We willen kort bij onze klanten en medewerkers staan en bijvoorbeeld ook naar dezelfde tv-programma’s kijken. Dat schept toch een andere band”, vertelt Stefan. “Wat we het meest appreciëren in de samenwerking met Jumbo is dat we echt zelf ondernemend kunnen zijn. We hebben de vrijheid om ons lokaal aantrekkelijk te maken voor onze klanten en zo onze positie in de markt te verstevigen.”  

“Jumbo geeft ook heel goede ondersteuning aan haar franchisenemers”, vult Meghan aan. “Soms is er maar een telefoontje nodig. Ze hebben ons bijvoorbeeld goed geholpen met het samenstellen en verdelen van onze openingsfolder. We zijn dan ook echt blij dat we ons avontuur in België samen met Jumbo zijn gestart.”   
 

Gerelateerde artikels

90 jaar koffiebranden

Grootmoeders Koffie

90 jaar koffiebranden

2 min.
Eerste SuperMAG van 2025
Buurtsuper Podcast 'HR in de retail'

Actueel

Patrick en Nancy vinden de liefde voor elkaar – en voor de winkel – in Delhaize Blankenberge
Eigen stoef

Column Luc Ardies

Eigen stoef

2 min.
Carrefour wil eigen winkels openen op zondag
cover-van-supermag-feb25-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy