De afgelopen maanden is er veel gezegd en geschreven over franchise. In ons magazine gaven we graag het woord aan de franchisenemers zelf. Elke franchisegroep vond een enthousiaste ondernemer die vertelt waarom hij of zij koos voor een bepaalde franchise. Voor Alvo zijn dat Dirk en Samuel Maes.
Op de foto: Samuel Maes en partner Lisa Corvers
Kiezen voor vrijheid van ondernemen
Dirk en Samuel Maes hebben een Alvo-buurtwinkel in Kieldrecht en een in Meerdonk. Zij kozen voor Alvo omwille van de grote vrijheid om zelf te ondernemen. “Wij kiezen ons eigen assortiment en bepalen zelf onze marges en prijzen. En de centrale staat altijd voor ons klaar”, vertellen de overtuigde Alvo-ondernemers.
“We bepalen zelf waar een bepaald product komt te staan in de winkel en of het überhaupt iets is wat onze klanten nodig hebben”, vervolgt Samuel. “Zo’n 50% van onze omzet komt uit ons versaanbod. Daar kunnen we ons dan ook helemaal in uitleven. Daarnaast kunnen we rekenen op een sterke Alvo-groep om samen producten aan te kopen, ons assortiment uit te werken en ons concurrentieel op te stellen naar de andere enseignes.”
Alvo is een coöperatieve groepering. Alles wat de centrale ontvangt, vloeit dus door naar de Alvo-ondernemers. “Wij kopen aan via Retail Partners Colruyt Group. Daardoor liggen onze marges hoger. Onze centrale staat ook altijd voor ons klaar. Wij kennen de mensen bij Alvo persoonlijk. Dat zorgt voor een leuke, aangename en dynamische samenwerking.”
“We hebben dit jaar een grote verbouwing gedaan in onze winkel in Kieldrecht. Ook toen stond Alvo ons met raad en daad bij. Eerlijk? Ik snap niet dat er niet meer mensen gaan praten met Alvo. Voor echte ondernemers is Alvo volgens ons dé formule.”
Hun plannen voor volgend jaar? “We willen héél graag een lijn opstarten om charcuterie te versnijden en verpakken. De persoonlijke bediening aan onze charcuterietoog is een belangrijk aspect van de winkel. Dat zullen we dus zeker blijven aanbieden. Anderzijds merken we ook wel dat voorverpakking alsmaar populairder wordt. Als we dan toch kiezen voor voorverpakking, willen we natuurlijk ook de beste kwaliteit kunnen voorleggen aan onze klanten”, besluit Samuel. “En natuurlijk dromen we nog van een derde vestiging. Voorlopig plannen genoeg, dus.”