Daarom koos hij voor Spar Colruyt Group

2 min.

Franchise
SuperMAG
Verhalen

De afgelopen maanden is er veel gezegd en geschreven over franchise. In ons magazine gaven we graag het woord aan de franchisenemers zelf. Elke franchisegroep vond een enthousiaste ondernemer die vertelt waarom hij of zij koos voor een bepaalde franchise. Voor Spar Colruyt Group is dat Sébastien Hoste. 

Van trainee naar enthousiaste zaakvoerder

“Het traineeshipprogramma van Spar Colruyt Group heette indertijd het ‘kweekvijvertraject’”, herinnert Sébastien zich. Hij was 21, kwam net van school en schreef zich meteen in voor het traject. “Het voordeel is dat je op die manier eerst de kneepjes van het vak kan leren in loondienst, alvorens een eigen winkel over te nemen.”  

Hij kreeg twee jaar de tijd om in verschillende Spar-winkels stage te lopen. “Ik heb op nagenoeg alle afdelingen meegedraaid, van groenten en fruit tot traiteur en alles ertussenin. Telkens bij een ondernemer die uitblinkt in zijn specialiteit. Zo heb ik meegewerkt in de traiteurafdeling van Spar Aalter. In Spar Middelkerke heb ik voor de eerste keer het drukke zomerseizoen ervaren en in Spar Kalken heb ik geleerd hoe je de perfecte kaasburgers maakt.” Na elf maanden komt hij vrij onverwacht terecht in Spar Moorsele. “Voor ondernemer Dirk Verduyn was het tijd om op pensioen te gaan. Ik heb dan, samen met mijn ouders, zijn zaak overgenomen.”

“De naam Spar Colruyt Group klinkt als een bel in België. Het is gewoon een supersterke groep op ieder aspect van ondernemerschap.” Zo verklaart hij zijn keuze voor de groep. “Maar waar ze echt het verschil mee maken is de data. De informatie die wij bezitten is insane. Hierdoor kunnen we zoveel meer doen. Qua marge zijn we trouwens veruit de beste van de retailers.” 

Spar Colruyt Group werkt ook met versadviseurs die expertise hebben in alle versafdelingen. “Aan de hand van data bekijken we hoeveel plaats een bepaalde assortimentsgroep bijvoorbeeld nodig heeft. Hiervoor heeft Spar Colruyt Group écht de juiste mensen op de juiste plaats zitten.”  

Over zijn toekomstplannen is Sébastien ook duidelijk. “Vorig jaar in februari hebben we de winkel vijf weken gesloten voor een totale renovatie. Dus nu is het: voetjes op de grond, gezond boerenverstand gebruiken en bezig blijven. En dat betekent vooral de klant centraal stellen en ervoor blijven zorgen dat die klant een goede winkelbeleving krijgt aan de hand van verse topproducten, een goede prijs en een vriendelijke goeiedag van mijn medewerkers.”

Gerelateerde artikels

Waar of niet waar?

Controles op de kritische controlepunten

Waar of niet waar?

3 min.
Dé go-to referentie in vers!
Dubbel plezier tijdens het Weekend van de klant

Actueel

“Wat heeft grootte van winkel met sigaretten te maken?”
Vier Antwerpse Carrefours blijven maandag halve dag dicht
Belg breekt record online-aankopen
cover-van-supermag-feb25-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy