Consument vraagt steeds meer 'convenience'


De totale voedingsmarkt in België is goed voor 34,5 miljard euro per jaar. Ruim 25 miljard euro daarvan wordt besteed aan 'convenience' of maaltijden die we meteen consumeren (op restaurant, in een snackbar of onderweg), bereide maaltijden (bijvoorbeeld diepvriespizza) of eten dat we dezelfde dag nog klaarmaken.

"We gaan minder en minder naar de supermarkt om de kar vol te gooien," concludeert Comeos. "Die evolutie zie je vooral in de grotere steden. Daar hebben mensen ook gewoon minder plaats om eten te stockeren, ze geraken moeilijker met de auto tot bij een winkel en ze hebben niet veel tijd om te koken."

Uit het onderzoek blijkt ook dat maaltijdboxen aan een geweldige opmars bezig zijn. Voor 2019 wordt deze markt in België geschat op ongeveer 88,6 miljoen euro. Dat lijkt weinig vergeleken met het totaal van 25,2 miljard dat aan gemaksvoedsel werd uitgegeven, maar het komt wel overeen met 2,8 miljoen boxen. Vooral bij de hogere sociale klassen zijn de maaltijdboxen erg populair.

 

Gerelateerde artikels

Belgen zamelen meer dan 3.900 ton lege batterijen in
Surf mee op de grote Superbuurt-mediacampagne
Ombouw winkels naar Comarkt/Comarché afgerond

Actueel

Belgen zamelen meer dan 3.900 ton lege batterijen in
Surf mee op de grote Superbuurt-mediacampagne
Ombouw winkels naar Comarkt/Comarché afgerond
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy