Coca-Cola onderzoekt smaakbeleving van de Belgen


Belgen zijn (bijna) de dappersten
De Belgen durven de grenzen van hun smaakpalet te verkennen. Ruim 35% vindt zichzelf avontuurlijk als het op nieuwe smaken aankomt. En hoe warmer het is, hoe avontuurlijker we worden. Zo zijn we in de zomer vier keer meer geneigd om nieuwe smaken uit te proberen dan in de winter. Ook opvallend: één op de drie Belgen proeft nieuwe producten om zijn ervaring online te kunnen delen via sociale media. Vergeleken met andere Europeanen, zijn Belgen vrij avontuurlijk: alleen de Spanjaarden gaan ons voor in nieuwe smaken ontdekken.

Bourgondiërs van Europa
Terwijl de gemiddelde Europeaan erg gehaast is, neemt de Belg zijn tijd: 65% houdt ervan om op het gemak te genieten van een hapje of drankje. Daarmee bevestigen we onze status van ‘Bourgondiërs van Europa’. De Finnen zijn de snelste eters: 68% geeft toe geen tijd te nemen om iets fatsoenlijk te proeven.

Onzekere smaakpapillen
Hoeveel basissmaken er zijn, daar hebben heel wat Europeanen het raden naar. Ook de Belgen, want bijna de helft (47%) kent het antwoord niet. De Finnen scoren het best: een kwart kan zoet, zuur, zout, bitter en umami als basissmaken identificeren. Ook wat onze smaakpapillen betreft, zijn we onzeker. Amper 6% van de Belgen schat zijn smaakpalet als ‘expert’ in. Duitsers hebben het meest vertrouwen in hun smaakherkenning, Britten het minst.

Eerst zien, dan proeven
Meer dan een kwart van de Belgen kiest smaak als zintuig dat het meeste plezier geeft. Al blijft zicht het meest gewaardeerde zintuig voor 72% van de Belgen. Ons gevoel voor smaak is het best ontwikkeld ’s avonds, zo stelt één op de vier deelnemers.

Coca-Cola, ijskoud en in een glazen flesje
Meer dan de helft van de Belgen (58%) beschrijft de smaak van Coca-Cola als verfrissend. Eén op de twee Belgen vindt dat de typische smaak Coca-Cola net zo uniek maakt. Een kwart telt daarbij nog het iconische merkimago. Vier op de tien Belgen hebben hun Coca-Cola graag ijskoud geserveerd, bijna een kwart drinkt het liefst uit een glazen flesje.

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy