Coca-Cola Europacific Partners levert voortaan nóg duurzamer. Door 30 elektrische trucks in te zetten voor de laatste kilometers tot aan de buurtsupers. De drankenproducent maakt een vijfde van zijn vrachtwagenvloot elektrisch en creëert daarmee de grootste vloot elektrische trucks van België.
An Vermeulen, VP & Country Director, Patrick Vansegbroeck, Logistieke Director en Pascal Libens, Fleet Manager van Coca-Cola Europacific Partners Belgium en Siegfried
Van Brabandt, algemeen directeur van Renault Trucks Belux
In vergelijking met dieseltrucks bespaart Coca-Cola Europacific Partners hiermee elk jaar 75% CO2-uitstoot. “We hebben te maken met een uitdagende businesscontext maar we maken ook een duidelijke keuze om te blijven investeren op lange termijn”, vertelt An Vermeulen, VP & Country Director. “De investering in elektrische vrachtwagens is een volgende stap om bij te dragen aan onze doelstelling om tegen 2030 30% minder CO2 uit te stoten over de hele waardeketen, en om in 2040 CO2-neutraal te zijn.”
De eerste vier Renault Trucks (E-tech D en D Wide) rijden al rond in de regio Antwerpen en de komende maanden komen er alsmaar meer vrachtwagens bij voor de productie- en distributiesites van Gent en Chaudfontaine. “De meeste van onze leveringen gebeuren heel lokaal aan supermarkten, bedrijven en buurtsupers rondom onze sites. Goed voor routes van gemiddeld 150 km per dag”, legt An Vermeulen uit. “Hiervoor kunnen we perfect overschakelen op elektrische voertuigen.”
An Vermeulen, VP & Country DirectorHet is onze doelstelling om in 2040 CO2-neutraal te zijn.
Groene laadpalen
Het type elektrische vrachtwagen van Renault Trucks dat Coca-Cola koos, kan dagelijks een afstand afleggen van ongeveer 200 km. Ruim voldoende dus om ongeveer 40% van de huidige routes te elektrificeren. Voor elke vrachtwagen is ook een laadpaal voorzien op de site. Die worden volledig met groene energie bevoorraad.
“De trucks zijn uitgerust met een 360°-camera-systeem dat een dode hoek vermijdt, een luidspreker om voetgangers en fietsers te waarschuwen en een gedeeltelijke glazen doorkijkdeur aan de passagierskant voor optimaal zicht”, legt Siegfried Van Brabandt, algemeen directeur van Renault Trucks Belux uit. “De elektrische trucks vormen ook een veel aangenamere werkomgeving voor chauffeurs die een dieselvoertuig gewoon zijn. En omdat de elektrische vrachtwagens veel minder bewegende onderdelen bevatten, mag je ervan uitgaan dat er minder onderhoud nodig is. Dat betekent ook minder stilstand voor de klant.”
De nieuwe vrachtwagens kunnen zo’n 40% van de huidige routes elektrificeren.
Opleidingen voor de chauffeurs
Patrick Vansegbroeck, Logistieke Director van Coca-Cola, vertelt dat de chauffeurs allemaal een opleiding krijgen bij Renault Trucks. In de cabine is er bovendien een QR-code die ze kunnen scannen om doorverwezen te worden naar een webpagina waar ze een antwoord op hun vragen vinden. “Tijdens de opleiding leren ze in eerste instantie het voertuig kennen. Uit ervaring weten we dat de manier waarop je met dat voertuig rijdt, bepalend is voor het verbruik.”
De 30 elektrische trucks die er dit jaar bijkomen zijn slechts een eerste stap. “We blijven opschalen naar een duurzamer vrachtwagenpark. Hiervoor volgen we nauwgezet verdere ontwikkelingen met betrekking tot langere rijafstanden, autonomie en zwaardere ladingen”, besluit An Vermeulen.