CEO Xavier Piesvaux: ‘De winst van Delhaize moet stijgen'


Na de aankondiging van de nieuwe strategie van Delhaize door Dick Boer gaf hij Fransman Xavier Piesvaux, sinds negen maanden de CEO van Delhaize, de opdracht om het tij te keren.

Piesvaux heeft zijn huiswerk intussen gemaakt. De nieuwe strategie lijkt op de oude: goede kwaliteit voor een billijke prijs. Geen prijzenoffensief, geen volledig nieuwe stijl. “Delhaize wil zijn smaak en kwaliteit naar een nog hoger niveau tillen”, zegt Piesvaux. “Daarnaast wordt gezondheid een belangrijker thema. We hebben suiker, zout en vet uit onze huismerkproducten gehaald en staken onze groenten in een nieuw jasje om ze meer in de smaak te laten vallen bij kinderen.”

Over prijzen en promoties. “Sinds begin dit jaar bieden we betere promoties aan”, steekt hij van wal. “Aan het begin van elke maand verkopen we heel wat producten 1+1 gratis. Later in de maand verlagen we de prijs van tientallen producten tot 99 cent. We hebben ook de prijzen van ons groenteassortiment verlaagd om competitiever te zijn.”
“Delhaize spendeert overigens niet meer budget aan kortingsacties dan de voorbije jaren. We presenteren ze gewoon beter.”

De eerste resultaten zijn veelbelovend. In de eerste drie maanden van dit jaar snoepte de keten voor het eerst in anderhalf jaar klanten af bij de concurrentie. De kwartaalomzet steeg met 5 procent naar 1,25 miljard euro.

Binnenkort zal de winst mee stijgen, zegt Piesvaux. “We willen nieuwe klanten aantrekken, maar geen winstmarge opgeven, integendeel. De winst moet stijgen. Kostenbesparingen en schaalgrootte zullen daar mee toe leiden.” 

Kassaloze winkel

Piesvaux kreeg van zijn baas Dick Boer ook de opdracht om meer te innoveren, zoals aan een nieuw stadswinkelconcept dat veel aandacht zal schenken aan e-commerce, dat een belangrijke groeipool wordt.

“We waren de eersten in België om boodschappen aan huis te leveren. Bijna al onze grote winkels hebben een afhaalpunt en binnenkort zullen klanten ook in kleinere winkels onlineboodschappen kunnen afhalen. Drie maanden geleden zijn we ook met ons zusterbedrijf Bol.com beginnen te praten. We bekijken hoe dat aanbod kan worden geïntegreerd in onze winkels via bijvoorbeeld afhaalpunten. Wat e-commerce betreft wil Delhaize de pionier zijn in de Belgische markt.’

Werken ze ook aan een kassaloze winkel, zoals Albert Heijn? “Daar zullen we naar kijken”, zegt Piesvaux, “maar wij willen onze klantenservice aanbieden. Ik zeg niet dat kassaloze winkels geen service bieden, maar het verlaagt het niveau daarvan wel.”

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy