Door miljarden te besparen en fors te investeren in e-commerce en huismerken, wil de Franse retailer Carrefour zijn winstgevendheid verhogen.
In 2026 moet 40 % van het assortiment bestaan uit huismerken, tegenover 33 % vandaag. Ook Carrefour België stuurt zijn strategie bij. "Al zullen de gevolgen in ons land minder groot zijn dan elders", zegt woordvoerster Aurélie Gerth in De Tijd. "We plannen in ieder geval geen grote ontslagronde."
Ze wijst erop dat 90 % van de Belgische winkels al in handen is van zelfstandige ondernemers. Het gaat om alle Carrefour Express-winkels en de meerderheid van de Market-winkels. Van de 415 Market-supermarkten worden er maar 83 door Carrefour zelf uitgebaat. Van de 40 hypermarkten is er maar één zelfstandig. Volgt de rest, nu verzelfstandiging een prioriteit is voor de groep? "Daar kunnen we nog niets over zeggen", aldus Gerth.
De Belgische winkels zijn al voor 40 % gevuld met huismerkproducten. En dat aandeel zal op de korte termijn verder toenemen. De Belgische Carrefours doen het al enkele kwartalen opvallend slechter dan hun buitenlandse tegenhangers, aldus De Tijd.
Luc Ardies, Buurtsuper.beAls franchisegevers zoals Carrefour op termijn willen overleven, zullen ze dringend een betere ondersteuning moeten bieden aan hun aangesloten buurtsupermarkten.
Luc Ardies van Buurtsuper.be hierover: “Het zijn de zelfstandige aangeslotenen die in België de groep overeind houden. Niettegenstaande evolueert, net zoals bij de andere franchiseformules, de rendabiliteit van deze franchisenemers allesbehalve positief. Hun handelsmarge daalt jaar na jaar en door de energiecrisis zullen 70 % van de zelfstandige supermarkten dit jaar verlies lijden."
"Als franchisegevers zoals Carrefour op termijn willen overleven, zullen ze dringend een betere ondersteuning moeten bieden aan hun aangesloten buurtsupermarkten.”