Carrefour België wil opnieuw leidende retailer worden


Zij willen in de toekomst de kracht van de 800 verkooppunten beter uitspelen, al dan niet via e-commerce. Gersdorff duidt daarbij op de groei van het marktaandeel van de Express-buurtwinkels en supermarkten. De hypermarkten hebben het moeilijk door de impact van de e-commerce op de non-foodverkoop. Dat wil Carrefour met hun toekomstplan oplossen.

Sterk in bio

Eén van de accenten die Carrefour wil leggen is de verkoop van bio. Hilde Decadt daarover: “Het is aan ons om van de grote oppervlakte die eigen is aan een hypermarkt, de sterkte te maken en te zorgen voor differentiatie. Bepaalde non-foodgamma’s gaan we inkrimpen en die ruimte kan naar een externe partner gaan die voor extra winkelbezoek zorgt. De oppervlakte van de hypers gaan we in de grote steden ook gebruiken om de trends in de voeding te exploiteren: een heel groot bio- en sterk lokaal aanbod. We willen dé referentie worden voor bio op de Belgische markt. In een hypermarkt kunnen de maaltijden niet alleen ter plekke bereid worden, maar ook aldaar geconsumeerd. Op die manier wordt het ook een ontmoetingsplaats. Ons transformatieplan is best ambitieus.”

Gersdorff vult in het artikel aan: ‘We willen digitaal incontournable worden en onze organisatie vereenvoudigen en in opleiding investeren. We gaan ons winkelnetwerk benaderen vanuit zones – een stad of een deel van een stad, want Brussel zien we als verschillende zones – waarbij we binnen die zones voor meer complementariteit tussen de formules zorgen met daaraan gekoppeld ons digitaal aanbod.”

Decadt maakt de plannen concreet: “Waar mogelijk stemmen we het aanbod in de verschillende winkels op elkaar af. Als we in een zone een Market hebben met een grote beenhouwerij, gaan we, als we een Market in de buurt toevoegen, misschien eerder de nadruk leggen op de visafdeling of de traiteur, of misschien met de openingsuren spelen.”

Afhaling Express-winkels

Gersdorff: “We hebben nu al 200 afhaalpunten én we zijn de enige speler in België die elke dag van de week ook in het kleinste dorp thuisleveringen doet. Je kan vandaag nog niet in de Express-winkels je bestellingen afhalen, maar dat verandert binnenkort. Alle producten die je op onze website vindt, ook non-foodartikelen, zal je in je buurtwinkel kunnen afhalen. En als er iets mis is met het strijkijzer dat je gekocht hebt, zal je dat ook via je Express kunnen binnenbrengen. Of je kan het thuis laten leveren, dat is ook een belangrijke optie. In Roemenië zien we dat consumenten elkaars boodschappen thuisbrengen. Het is er razend populair. Dat gaan we ook hier introduceren. De retailer die de klant op de eenvoudigste manier – digitaal of via de fysieke winkel – laat shoppen, waarbij alles natuurlijk in elkaar overvloeit, zal winnen. We moeten alle productcategorieën in non-food herzien. We gaan het rationaliseren, maar er niet mee stoppen. Bepaalde categorieën zoals seizoensartikelen blijven een succes in de winkel. Ruimte die vrijkomt, gaat naar andere differentiaties. En in food gaan we er onze sterktes nog meer uitspelen. Wat we met de beenhouwerij, de versafdeling, de streekproducten, de bioproducten hebben gedaan, is een succes.”

Verlaging operationele kosten

Gersdorff gaat ook verder in op de vereenvoudiging van de organisatie. “Onze operationele kosten moeten omlaag om te kunnen investeren in de winkels en digitalisering. We gaan zwaar inzetten op bio. Carrefour moet het belangrijkste merk in België worden voor bio-voeding, via een ruim aanbod, de beschikbaarheid in 800 winkels – wat niemand heeft – en de democratische prijs. De prijs van bio moet toegankelijk worden voor een breed publiek. De producten komen bij voorrang van de meer dan duizend lokale producenten. Via traceerbaarheid zal de klant weten vanwaar zijn appel komt. We willen ook minder afval. De klant kan met zijn bewaardoos naar de winkel komen en daar zijn stuk vlees laten inleggen.”

Decadt: “We zijn nog geen sterk merk, maar dat komt. We hebben in het verleden bij onze positionering te veel de nadruk gelegd op het format. Carrefour Market, hyper, Express. Elk met een aparte folder. Onze communicatie moet inzetten op Carrefour. De Rode Duivels-actie bijvoorbeeld vind je bij Carrefour, het maakt niet uit in welk format je binnenwandelt. Carrefour Bio ga je ook vinden in de kleine Express die op zondag open is. Met onze 800 winkels én multi-formaataanpak zijn we uniek in de Belgische markt.”

Gersdorff besluit: “We openen nog winkels waar we plaats zien binnen onze zones. Ook al is de markt verzadigd, er is nog plaats voor concepten die werken zoals onze buurtwinkels of de Markets. We zitten met de Express nu ook gevestigd in ziekenhuizen en de metro, dat zag je vroeger niet.”

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy