Buurtwinkels bezorgd over prijsstijgingen

2 min.

Belangenbehartiging

De voedings- en verzorgingsproductenmaker Unilever was afgelopen week de zoveelste producent die aankondigde zijn prijzen voor de supermarkten op te slaan. Eerder in de week kwamen concurrenten Procter & Gamble en Nestlé al met een gelijkaardige boodschap. Ook tientallen Belgische bedrijven als AB InBev, Lotus Bakeries en GBFoods (Devos & Lemmens) verhogen hun prijzen met 5 tot 10 %, berichtte De Tijd een week geleden.

De producenten willen hun prijzen opdrijven omdat ze geconfronteerd worden met fors stijgende kosten. De bedrijven moeten de jongste maanden veel meer betalen voor energie, transport en grondstoffen.

De berichten maken de zelfstandige uitbaters van supermarkten nerveus, reageerde Luc Ardies in De Tijd. "Het baart ons zorgen dat supermarkten zeggen dat ze een deel van de prijsstijgingen zelf zullen dragen. Het merendeel van de vestigingen van de grootwinkelbedrijven wordt door franchisenemers uitgebaat. Als de ketens zeggen dat ze een deel van de kosten dragen, betekent dat doorgaans dat de franchisenemers de rekening moeten betalen."

Als de ketens zeggen dat ze een deel van de kosten dragen, betekent dat doorgaans dat de franchisenemers de rekening moeten betalen.

Luc Ardies

Zowat alle grote supermarktketens hebben winkels die ze niet zelf uitbaten. Onder andere Delhaize (AD en Proxy Delhaize, Shop & Go), Carrefour (Express en Market) en Colruyt (Spar) werken samen met zelfstandige winkeliers.

Hun winstmarges staan nu al onder druk. "Onze jaarlijkse balansanalyses van zo'n 500 zelfstandige supermarkten wijzen uit dat de handels- of aankoopmarges de jongste jaren zijn gezakt met 2 procentpunten. In 2020 is die handelsmarge ietsje gestegen doordat supermarkten door corona een tijdlang geen kortingen mochten geven."

Sinds de kortingenstrijd tussen de supermarkten begin dit jaar weer oplaaide, daalt de marge van de winkeliers weer. 'We zitten nu aan 20,47 % handelsmarge", zegt Ardies. "Vooral voor buurtsupers die slechts één winkel hebben, wordt dat onleefbaar - rekening houdend met de stijgende energie- en personeelskosten. Het aantal verlieslatende zelfstandige supermarkten bedraagt volgens de jongste cijfers 27 %.

Gerelateerde artikels

Ontwerp KB voor verbod op alcoholreclame kan alle kanten uit
“Blijkbaar is in dit land een postman meer waard dan een ondernemer”
“Tabaksplan is ongrondwettelijk en schept gevaarlijk precedent"

Actueel

Netwerkavond speciaalzaken bij Duroc d'Olives
“We staan voor een copernicaanse revolutie”
Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy