Buurtsupermarkten lokken klanten bij discountwinkels weg
Het nieuwste rapport van AC Nielsen geeft aan dat het aantal algemene voedingswinkels met 7.163 stabiel is gebleven. Toch zijn er binnen de sector verschuivingen waar te nemen. Grootwarenhuizen zoals Colruyt, Carrefour en Delhaize zien hun marktaandeel voor het eerst in 22 jaar onder de 50 procent zakken.
Ook discounters ervaren het moeilijker. Na de piek van 16,1 procent zien ze nu hun bereik naar 15,4 procent zakken. “Jarenlang profiteerden discounters van hun lage prijzen om te groeien”, vertelt Luc Ardies van Buurtsuper.be. "Hun expansie is er nadien ook gekomen door de bouw van meerdere winkels. Dit plafond is nu bereikt. Hun aanbod van nationale merken doet hen ook afwijken van hun unieke marktpositie."
Nabijheid
Buurtsupermarkten zoals Spar, Proxy Delhaize, Carrefour Market of Okay zien hun marktaandeel voor het eerst boven de 30% stijgen. In de eerste plaats is die stijging te danken aan het toenemend aantal buurtwinkels, tot wel 1.352 vorig jaar. Luc Ardies gaat in op hun troeven. “De voornaamste troef blijft de nabijheid. Het consumentengedrag is gevoelig veranderd. Waar mensen vroeger wekelijks hun boodschappen deden, zien we dat consumenten meermaals per week hun inkopen doen. De buurtsupermarkt kan hier met zijn versaanbod en ruime openingsuren goed op inspelen.”
Persoonlijk contact
“Ook het persoonlijk contact wordt sterk gewaardeerd. De buurtsuper wordt gerund door ondernemers – vaak ook familie –die hun hart en ziel in hun winkel stoppen. Zij maken van winkelbeleving dan ook prioriteit. En ze hoeven daarom in hun prijzen daarom niet duurder te zijn”, besluit Luc Ardies.
Bron: Het Laatste Nieuws