Buurtsupermarkten compenseren dalend bierverbruik door verkoop streekbieren


4 augustus is de International Beer Day. Buurtsuper.be, de UNIZO organisatie van zelfstandige supermarkten, analyseerde recente verkoopcijfers van bier die GfK in opdracht van de VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en visserij Marketing) verzamelde. Dit kadert in de VLAM-promotieactie #fieroponsbier. De cijfers tonen aan dat in de periode van 2010 tot 2016, ondanks het dalende bierverbruik, de bestedingen stabiel bleven. In 2010 werd er door de buurtsupermarkten voor €76,8 miljoen euro 38,2 miljoen liter bier verkocht (€2 per liter). In 2016 werd voor eenzelfde omzet 30 miljoen liter bier of 1/5 minder verkocht (€2,56 per liter). In de complete detailhandel is er over dezelfde periode eveneens een dalende bierverkoop van 230,3 naar 209 miljoen liter of iets minder dan -10%. Ook in de totale detailhandel is er echter sprake van een omzetverhoging van 14%. De prijs per liter ontwikkelde zich daar van €1,8 naar €2,3 per liter.
 
Streekbieren 'boomen'
 
De omzetverhoging is er gekomen, spijts de daling in volume, door toedoen van het ruimere aanbod van speciale en dus duurdere bieren. Eerdere studies wezen eveneens uit dat de consument voor het thuisverbruik van bier vandaag kiest voor speciale, streek- en zwaardere bieren die een duurdere verkoopprijs kennen. Bij de buurtsupermarkten is de omzet- en volume evolutie nog opvallender: vijf jaar geleden was het aanbod van (duurdere) speciale bieren al ruimer dan in de grootwarenhuizen en de discounts. Die tendens wordt in 2016 bevestigd. Naast de algemene tendens van het groeiend aanbod van speciale bieren in de detailhandel, ziet Buurtsuper.be binnen dit segment vooral de streekbieren ‘boomen’ bij de buurtsupermarkten. Streekbieren benadrukken de lokale verankering van de buurtsuper en zijn in die zin een welgekomen product in de positioneringspolitiek van zelfstandige lokale supermarkten.

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy