Buurtsuper.be vraagt onderzoek naar actie Albert Heijn

5 min.

Belangenbehartiging

In de zomer van 2019 heeft Buurtsuper.be, de UNIZO-organisatie van zelfstandige supermarkten, aan de toenmalige minister van Economie en de Economische Inspectie gevraagd om een onderzoek in te stellen naar de 1+2-gratis acties van Albert Heijn. Deze zouden immers in gaan tegen het wettelijk verbod op de verkoop met verlies. Het onderzoek toonde aan dat Albert Heijn effectief in overtreding was. Kris Peeters - toen nog federaal minister van Werk, Economie en Consumentenzaken -  heeft de Albert Heijn directie ontboden en hen gewaarschuwd om dergelijke acties niet meer te ondernemen. 

In januari van vorig jaar organiseerde Albert Heijn opnieuw een 1+2-gratis actie. “Wij hebben toen de Economische Inspectie hiervan op de hoogte gebracht. Ze hebben ons laten weten dat ze deze actie zouden toetsen aan de wetgeving op het verbod op de verkoop met verlies. Jammer genoeg hebben wij nadien niets meer vernomen”, vertelt Luc Ardies, directeur van Buurtsuper.be

Naar aanleiding van de laatste nieuwe actie van Albert Heijn - waarbij je bij de aankoop van een bepaald product ook vijf gratis tomaten, prei of avocado’s krijgt - heeft Buurtsuper.be de minister van Economische Zaken Dermagne gevraagd om een onderzoek in te instellen naar een mogelijke overtreding van het verbod op de verkoop met verlies. “Koppelverkoop op zich is toegelaten,” aldus Ardies, “maar die mag niet de bedoeling hebben om het verbod op de verkoop met verlies te ontwijken.”

Los van een mogelijke wettelijke inbreuk, vreest Buurtsuper.be voor de negatieve impact van dergelijke acties op de rendabiliteit van zelfstandige supermarkten. Voor die supermarkten is een voldoende marge op verse voeding immers noodzakelijk. Maar ook de totale leefbaarheid van onze verse voedingsketen, tot en met de boer, komt hiermee in gedrang. 

“Dit soort promotieacties op verse voeding kan de inzet zijn van een ratrace naar de laagste prijs. Die gaat ten koste van de kwaliteit en staat in die zin haaks op de ambitie van onze politici - en talrijke andere promotieacties - om samen met de voedingssector kwalitatieve, verse en gezonde voeding te promoten bij de bevolking. Buurtsuper.be vraagt dan ook aan de Vlaamse en federale regering om hierover grondig te bezinnen en naar gepaste beleidsmaatregelen te zoeken”, aldus Ardies.

 

Veel reactie op 1+5-gratis actie van AH

Gerelateerde artikels

Het ontwerp sociaal akkoord ontrafeld
Het ontwerp sociaal akkoord ontrafeld
Elektronisch betalen in elke winkel

Actueel

Twee enseignes, een ondernemer
Maaltijdboxen in de lift
Acht Vlaamse traditionele streekproducten erkend
cover-supermag-april-2021.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2021

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy