Lokale producten in de supermarkt en bij de boer in de buurt vinden duidelijk bijval bij de consument. 1 op de 5 Vlamingen geeft aan sinds corona vaker voor lokale producten te kiezen. Om de band tussen boer en burger te versterken, komt er op initiatief van Vlaams minister van Landbouw Hilde Crevits en VLAM een charter ter promotie van lokale voeding. 23 partners uit de voedingssector, de handel en de horeca, waaronder ook Buurtsuper.be, zetten hun schouders onder dit project. Samen werken ze aan een sterk Vlaams merk.
Vandaag vond op een hoeve in Gijzenzele bij Oosterzele een rondetafel plaats waarbij vijf werven naar voren werden geschoven. De vierde werf 'Lokale handelaars en supermarkten zetten Vlaamse producten voorop' wordt voorgezeten en getrokken door Luc Ardies, directeur van Buurtsuper.be.
“Consumenten zijn steeds meer op zoek naar lokale producten en associëren lokale producten met kwaliteit”, vertelt hij. “De coronacrisis heeft die tendens versterkt. Meer nog, de trend lijkt een ‘blijver’: lokaal wordt het nieuwe globaal. Dit is een belangrijke opportuniteit voor alle lokale handelaars en supermarkten. We moeten ervoor zorgen dat onze winkeliers niet alleen kwalitatieve producten ‘van bij ons’ aanbieden maar ook het verhaal van de lokale boer en producent vertellen. Alleen als de consumenten het verhaal achter de producten kennen, kunnen ze er ook de nodige waardering voor opbrengen.”
Klik hier voor de volledige perstekst 'Minister Crevits en 23 partners uit Vlaamse agrovoedingsketen slaan handen in elkaar voor charter lokale voeding'
Bekijk hier de reportge op het VRT Nieuws
Actueel

Liefde tussen de schappen
Patrick en Nancy vinden de liefde voor elkaar én Delhaize
Lees artikel

Column Luc Ardies
Eigen stoef
Lees artikel
