Buurtsuper.be over Jumbo in België: wie zijn ze?
Isaac was 14 jaar COO en lid van de management board bij Lidl België. CEO Frits van Eerd van JUMBO eerder hierover: "Om met succes de Belgische markt te kunnen bedienen, moet je de ins en outs van de winkelcultuur aldaar goed kennen”.
JUMBO is een gevestigde waarde in Nederland. Zij zijn de tweede grootste supermarktorganisatie met 585 supermarkten van gemiddeld 1.280 m². De gemiddelde weekomzet bedraagt ca. €233.000. Ze omschrijven zichzelf als een servicediscounter met aantrekkelijke prijsstelling en werken voornamelijk met zelfstandige ondernemers onder franchiseformule. De handelsmarge bedraagt 25%. De investering ex voorraad en btw bedraagt tussen de €1.150K (900 m²) en €1.500K (1500m²). JUMBO werkt nauw samen met een Ondernemersvereniging Jumbo (OVJ) die zogenaamde 5-jarige conditiestelsels afspreken. In deze conditiestelsels worden er telkens heldere, gemeenschappelijke afspraken gemaakt tussen de centrale en de aangeslotenen. De nadruk in die stelsels of afspraken ligt op rendementsontwikkeling, kostenbeheersing en omzetmaximalisatie. Er wordt ook ingegaan op nieuw marktontwikkelingen. Onderdeel van afspraken is ook de instelling van een klankbordgroep met vertegenwoordigers van de OVJ en de Raad van Bestuur van JUMBO.