Buurtsuper.be over interview AHDelhaize topman Boer in Financieel Dagblad


Boer erkent in het artikel dat de Belgische vrees om in tweederangspositie terecht te komen met de nodige aandacht wordt bejegend: "Dat blauw-versus-rood ligt puur tussen Nederland en België. De grote fusie tussen de twee concerns vond plaats in de Verenigde Staten en daar spelen dat soort sentimenten helemaal niet. Beide ‘bloedgroepen’ worden niet geforceerd met elkaar samen te werken. Onze klantenbestanden worden niet in elkaar geschoven want de lokale formules blijven bestaan. Wie voor Delhaize-supermarkten werkt, moet zich hartstikke rood voelen. Die rode leeuw moet blijven brullen.' Maar tegelijkertijd heeft Boer in het interview het ook over de verschillen: "Ahold is wat meer gestructureerd en Delhaize iets vrijer. Je zou dat entrepreneurschap kunnen noemen.' Over de Delhaize formule stelt hij dat er meer op doelen zal worden gestuurd en op meetbare resultaten: ‘De formules zullen een beetje vrijheid kwijtraken. Er zijn veel zaken die lokale formules beter niet alleen doen: inkoop, digitale ontwikkeling, ontwikkeling van loyaliteitsprogramma's. Dat doen we centraal, maar we moeten niet op groepsniveau willen bepalen wat de supermarkten in Griekenland op het schap zetten."

Luc Ardies van Buurtsuper.be over het interview van Dick Boer in FD: “Het klopt dat de Belgische Delhaize-aangeslotenen waakzaam blijven over hun vrijheidsgraden. De grote vrees is dat zij in de toekomst meer in het gareel zullen moeten lopen, net terwijl zelfstandige uitbaters erg gesteld zijn op hun – zoals Boer het benoemt – entrepreneurship. Opvallend hierbij is dat de zelfstandige winkels het in België beter doen dan de eigen Delhaize filialen”. Toch mogen we, aldus Ardies, geen voorbarige conclusies trekken: “Het vooropstellen van meetbare doelen of KPI’s laat in het toekomstgerichte management precies toe dat er op de werk- of winkelvloer zelf bepaald wordt hoe men die doelen bereikt. Bovendien is het precies de bedoeling van de fusie om synergieën op vlak van de inkoop en digitale ontwikkeling te realiseren. Daar genieten de zelfstandigen dan ook van.” Maar dat de Belgische zelfstandige winkeluitbaters de fusie en de effecten ervan op hun eigen exploitatie met argusogen blijven opvolgen, daar bestaat volgens Ardies van Buurtsuper.be geen twijfel over.

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy