Buurtsuper.be in China: “Online shopping is dessert in the USA, but in China it is the main course”


Bart Horsten heeft een joint venture gesloten met Glacio-IJsboerke. Het Belgische ijs is zeer populair in het high-end segment van de Chinese retail. Bart schetste in een notendop de Chinese consumptiecultuur. Niettegenstaande dat de gemiddelde Chinese consument zeer prijsbewust is en koopt, is de jongere generatie bereid om veel geld neer te leggen voor westerse luxeproducten. Vooral de kleinere convenience stores doen het in China zeer goed ten koste van de grootwarenhuizen en hypermarkten.

De successleutels in China zijn momenteel: winkelbeleving, omni-channel en datadriven consumentenbenadering. Om dat te illustreren, citeerde Bart Horstens de Chinese eigenaar van het succesvolle Alibaba, Jack Ma: “Online shopping is dessert in the USA, but in China it is the main course”.

E-commerce in China: 256.000 transacties op één uur tijd

Offline retailers zien hun omzet elk jaar drastisch dalen. Dit getuigde trouwens ook de Franse directeur van de Carrefour Hypermarkt die Buurtsuper.be nadien bezocht. Ook daar wordt er alles aan gedaan om de winkelbeleving te upgraden. Alibaba heeft zo ‘Singles day’ of vrijgezellen-dag gelanceerd. Op 11/11 worden extra kortingen gegeven en dit leverde dit jaar een nieuw record op voor het online shoppen: 25,3 miljard USD op één dag, 256.000 transacties op één uur tijd waarvan 90% met de Smartphone. De Chinezen staan erg open tegenover nieuwe technologieën en experimenten.

Lunchen, online shoppen met nadruk op verse voeding in de Hema Supermarkt

Buurtsuper.be bezocht ook één van de jongste ‘kindjes’ van Alibaba: de Hema in Xiansheng. Het is een supermarkt met nadruk op de versafdeling die de mogelijkheid biedt aan de klanten om ter plaatse te lunchen. De klanten betalen aan de onbemande check-out met hun smartphone. In de winkel zelf bereiden de personeelsleden ook de online bestellingen die via transportbanden vliegensvlug hun weg zoeken naar de klant.

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy