Belux-Mondial vergroent het aanbod

4 min.

SuperMAG
Verhalen

Belux-Mondial is al sinds 1988 gespecialiseerd in de distributie van onder andere etiketten, papierrollen, volgnummersystemen en verpakkingsfolie van vleeswaren. Het aanbod wordt jaar na jaar groener. Figuurlijk dan. Duurzaamheid is nu eenmaal een topic waar CEO Jeremy Looijer graag zijn schouders onder zet. Hoog tijd voor een gesprek over duurzame initiatieven, ecologische alternatieven en het belang van sorteren.

Heel wat buurtsupers doen al jarenlang een beroep op Belux-Mondial uit het Limburgse Nieuwerkerken. Daarnaast belevert de organisatie van Jeremy Looijer ook horecazaken, retailers, apotheken, fruitboeren en marktkramers in België, Nederland en Luxemburg.

“Winkeluitbaters kloppen voornamelijk bij ons aan voor weegschaaletiketten, productlabels, kassa- en betaalterminalrollen, promostickers en inpakfolie voor voeding”, legt de bedrijfsleider uit. 

Hoe klein onze bedrijven ook zijn, we moeten íéts doen.

Hoe duurzamer, hoe liever

Belux-Mondial draagt duurzaamheid hoog in het vaandel. Dat leidde enkele jaren geleden zelfs tot een goednieuw productgamma: Clean-C. Als we Jeremy Looijer vragen vanwaar het idee komt voor die volledig plasticvrije productlijn, moet hij lachen.

“Een van mijn kinderen kon op een nacht niet slapen. Om wat tot rust te komen, nestelden we ons voor de televisie. Ik belandde al snel bij ‘Plastic Paradise’, een National Geographic-reportage over het plasticafval in onze oceanen. Heel eerlijk? Ik was echt onder de indruk. Met de neus op de feiten gedrukt, zeg maar. Er zwermen volledige eilanden plastic afval in onze wateren."

"Sinds die reportage vond ik dat ik zelf ook actie moest ondernemen. Hoe klein onze bedrijven ook zijn, we moeten íéts doen. Ik heb toen grondig onderzocht welke materialen we allemaal gebruikten en welke alternatieven er bestaan voor de productgamma’s van Belux-Mondial en B.M.L.E. (zie kader onderaan).

Ook analyseerde ik hoe we nóg beter kunnen sorteren. Want daar begint uiteindelijk alles mee … Als je je afval niet correct sorteert, kun je het ook niet volledig recycleren. Dan belandt het allemaal in die grote verbrandingsovens.”

Jeremy Looijer wil zijn plasticvrije Clean-C-gamma nog eens opnieuw onder de aandacht brengen. “Het productgamma was net voor de eerste lockdown volledig klaar. Hierdoor hebben we een goede start gemist. We proberen onze klanten te overtuigen om voor duurzamere verpakkingen en labels te kiezen.”

Verpakking en etiket in hetzelfde materiaal

Sorteren is en blijft het sleutelwoord. Dat blijkt ook uit het Europese wetsvoorstel om verpakkingen en etiketten nog beter op elkaar af te stemmen. De EU wil vanaf 2030 enkel nog gemakkelijk te recycleren verpakkingen waarvoor zo weinig warmte en water wordt gebruikt.

“Het label moet vanaf dan uit hetzelfde materiaal bestaan als de verpakking. Een polypropyleenetiket op een polypropyleenverpakking dus. Hetzelfde geldt voor de inkten en lijmen. Voor ons is dat geen grote uitdaging. Wij zijn bij Belux-Mondial helemaal klaar voor een duurzamere wereld!”

Horizon 2035

Jeremy Looijer maakte op een bepaald moment de denkoefening om álle materialen die hij via Belux-Mondial distribueert om te zetten naar duurzame alternatieven. “Helaas was dat onmogelijk. We moeten een kat een kat durven noemen. Duurzamere alternatieven zijn vaak een pak duurder. De vaste kosten voor winkeluitbaters zijn al hoog genoeg.”  

“We proberen als Belux-Mondial onze maat-schappelijke verantwoordelijkheid te nemen op twee pijlers: hoe kunnen we zelf duurzamer zijn en hoe kunnen we onze productie duurzamer maken? In een volgende fase wil ik ook mijn leveranciers nog strenger selecteren. In de ideale wereld werken we uitsluitend samen met leveranciers die onze duurzaamheidsgedachte delen."

"Ons transport besteden we vandaag bijvoorbeeld volledig uit aan koerierdiensten. Op termijn wil ik partnerships sluiten met logistieke bedrijven die volledig elektrisch rijden of hun CO2-uitstoot compenseren.”

Het streven naar duurzaamheid zit bij Belux-Mondial echt diepgeworteld. Jeremy volgde het afgelopen jaar verschillende  opleidingen rond duurzaamheid en verdiept zich in de circulaire economie. “Vanaf 2035 mogen we geen nieuwe grondstoffen meer ontginnen: geen bomen kappen, geen aardolie oppompen … Circulariteit van alle grondstoffen is dan de basis."

"Daarom is het van groot belang dat iedereen nu al correct sorteert! Ik kijk nu al hoe we dat precies kunnen doen met Belux-Mondial. Dat is uitdagend, maar ook ontzettend boeiend.”

Dit jaar installeren we 450 zonnepanelen. Hierdoor werken we weldra volledig energieneutraal.

Allerlei initiatieven

Bij B.M.L.E. zijn de voorbije jaren alle machines vervangen door duurzamere, energiezuinigere exemplaren. “We drogen de inkten op onze etiketten nu met behulp van ledverlichting. Hiermee besparen we zo’n 30% energie. Met de fikse energieprijzen van vandaag, komt dat ontzettend goed uit."

"Daarnaast installeren we dit jaar nog zo’n 450 zonnepanelen. Hierdoor werken we weldra volledig energieneutraal. En de weinige CO2 die toch nog uitstoten, gaan we compenseren via credits”, verduidelijkt Jeremy Looijer.

“Op productniveau gaan we meer inzetten op onder andere linerless producten. Dat zijn phenolvrije etiketten zonder rugpapier (liner, nvdr.). Hierdoor krijg je meer etiketten op één rol en heb je minder plaats nodig om ze te transporteren en stockeren. Ook voor de meest gangbare etiketmaterialen bestaan er nu al veel  duurzamere alternatieven. Bovendien heb ik ook al een aantal voertuigen van onze vertegenwoordigers ingeruild voor hybride exemplaren. Elk beetje helpt, toch?”   

Inspelen op de noden

Voor de productie van etiketten, papierrollen, linerless rollen… doet Belux-Mondial al sinds 1991 voornamelijk een beroep op zusterbedrijf B.M.L.E. uit Nieuwerkerken. Hierdoor heeft Belux-Mondial de kwaliteit in eigen handen én kan het bedrijf nog beter inspelen op de noden van zijn klanten. 

Gerelateerde artikels

Diversiteit in de rekken én in de kantine
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU
Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy