Belgische supermarktprijzen te laag

3 min.

Rentabiliteit
Belangenbehartiging

Vandaag in de media: kortingen en promoties in supermarkten maken bijna één vijfde van de omzet uit. Nu de koopkracht onder druk staat, trachten supermarktketens op die manier hun klantenbinding te behouden. Dit is de reactie die we hier vandaag over uitstuurden.  

De jaarlijkse prijsvergelijking van het ‘Prijzenobservatorium’ gaf de laatste jaren aan dat de Belgische supermarkten duurder zouden zijn dan de buurlanden. Maar experts stellen vast dat de Belgische supermarktprijzen dit jaar met slechts 1,8% zijn gestegen, terwijl dit in onze buurlanden zoals Frankrijk maar liefst +6% was.  

Conclusie: de stijgende energie-, transport-, grondstoffen- en andere kosten worden momenteel nauwelijks doorgerekend in de consumptieprijzen. Supermarkten hebben schrik om klanten te verliezen en zetten de fabrikanten onder druk om goedkopere prijzen en promoties te bedingen, maar de Belgische consument betaalt niet langer een realistische prijs!

Buurtsuper.be, de UNIZO-organisatie van zelfstandige supermarkten, stelt vast dat de verkoop- of handelsmarge van die zelfstandige supermarkten op 6 jaar tijd met 3,3% zakte omwille van die promoties. Maar de energiekosten zijn vandaag verdrievoudigd en kunnen niet langer worden betaald.
 
Luc Ardies van Buurtsuper.be: “Het is een taboe om vandaag te roepen dat onze supermarktprijzen te laag zijn, want de dalende koopkracht treft niet langer enkel de lagere inkomensklasse. Supermarkten en andere voedingsbedrijven hebben nochtans, nu meer dan ooit, extra marge nodig. Niet alleen huidige energiekosten moeten betaald worden, er moet ook dringend geïnvesteerd worden in alternatieve en duurzame energiewinning omdat, ook na de oorlog in Oekraïne, fossiele brandstoffen onbetaalbaar zullen blijven.”

Gerelateerde artikels

Frankrijk wil krimpflatie aanpakken
Nieuwe franchisewet beschermt zelfstandige supermarkten tegen onevenwichtige contracten
Studenten en werkgevers eisen verankering 600 uur studentenarbeid

Actueel

Vlaams voedingsgedrag ontrafeld
Optreden tegen buurtbewoners die zich systematisch parkeren op jouw parking?
“Moeten op meer aanbodgedreven manier naar arbeidsmarkt kijken”
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy