Belgische bedrijven verkopen via Alibaba aan China
De chocolade van de Belgische chocolademakers Leonidas en Ickx zal worden verkocht op Alibaba's webwinkel Tmall. De twee zijn de de laatste in een lange rij met Belgische bedrijven en merken die in de afgelopen maanden een samenwerking sloten met Alibaba. Eerder tekenden de Chinezen al deals met Lotus Bakeries, AB InBev en met chocolademakers Guylian en Godiva.
Twintig Belgische bedrijven hebben nu een homepage op Tmall. Ze boekten in de elf maanden voor maart 2018 150 miljoen yuan (20 miljoen euro) omzet, 30 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Eigenlijk ligt de verkoop van Belgische producten via Tmall nog veel hoger dan die 150 miljoen yuan. Want ook via zusterbedrijven van Tmall werkt Alibaba samen met Belgische bedrijven zoals Colruyt dat onder andere Cara Pils aan Chinese handelaars verkoopt. En dan zijn er nog Belgische bedrijven die onrechtstreeks met Alibaba samenwerken doordat ze hun producten verkopen aan een bedrijf dat met de gigant samenwerkt.
Groeimarkt
China is een absolute groeimarkt, en Alibaba dé referentie van het online winkelen. Tegen 2022 telt de Chinese middenklasse 550 miljoen mensen, berekende de consultant McKinsey. Als grootste Chinese e-commercespeler slaagt Alibaba erin die groeiende middenklasse te bereiken. Vorig jaar werd voor 547 miljard dollar koopwaar verkocht op de platformen van Alibaba, waarvan een groot deel in China.
Bron: De Tijd