Bart Buysse, nieuwe CEO van Fevia, duidt uitdagingen Belgische voedingsindustrie
“De voedingssector is de grootste industriële werkgever, een belangrijke industriële investeerder en doet het heel goed op de exportmarkten. Het komt er nu op aan om ons imago en gewicht navenant te doen evolueren.”
“We hebben met ons promotiemerk ‘Food.be – Small country. Great food’ een goede tool in handen. Deze werkt perfect in het buitenland, waar de kwaliteit en de diversiteit van onze producten zeer gesmaakt wordt. Aan dat imago moet nog meer gewerkt worden op de binnenlandse markt, die de jongste jaren enigszins is gekrompen onder invloed van verschillende factoren: grensaankopen, e-commerce vanuit het buitenland, taksen op voedingsproducten en een onterechte negatieve beeldvorming over alles wat industrieel of verwerkt is.”
“De debatten over voeding zijn vaak zeer emotioneel geladen. We steken als sector onze nek uit om met oplossingen te komen en onze verantwoordelijkheid te nemen. Denk maar aan het Convenant Evenwichtige Voeding waarmee we meer balans willen brengen in het aanbod van voedingsproducten. Of aan onze inspanningen om de verpakkingsproblematiek aan te pakken.”
Bart Buysse (48) was directeur-generaal sociale zaken bij het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). Hij volgt voormalig CEO Chris Moris op. In zijn functie is hij verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van Fevia en draagt hij de finale verantwoordelijkheid op operationeel, financieel en inhoudelijk vlak. Hij werkt hierbij nauw samen in team met de voorzitter, de raad van bestuur en het bureau van Fevia. Fevia vertegenwoordigt 637 bedrijven.